Dagens Transport & Logistik 1
Totalt har man kapacitet att stuffa 180-200 conta
iners i veckan. FOTO: GÖTEBORGS HAMN Ökat exportbehov och namnbyte i Göteborgs hamn Med ett nytt namn vill Gothenburg Wood Terminal ytterligare förtydliga sin position som Göteborgs hamns centrala virkesterminal. Som en nyckellänk i transportkedjan mellan svenska sågverk och dess internationella marknader har man ytterligare vässat möjligheterna att möta den svenska skogsindustrins växande exportbehov. AV STINA WICKENBERG mal risk för skador på godset. Totalt har man kapacitet att stuffa 180-200 containers i veckan. Bara ett stenkast bort ligger APM Terminals containerterminal med direkttrafik till över 70 destinationer världen över, där containrarna lastas på fartyg för vidare transport till slutkund. Omlastningsprocessen hanteras P ositionerat mitt i Skandinaviens största godsnav hanterar terminalen sågade trävaror från sågverk runt om i hela Sverige. På den 15 000 meter stora terminalytan med järnvägsanslutning och 240 DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2023 meter spår rakt in i verksamheten lossas virkespaket från inkommande lastbilstrailers och tåg varje dag. Därefter lastas virket om till containrar. Med hjälp av två loadplates garanterar man en effektiv och säker containerlastning med miniav erfaren, specialiserad personal där terminalens chef Adnan Feriz leder det dagliga arbetet. – Jag har jobbat med virkeshantering under nästan hela mitt yrkesliv. Jag har följt virket genom karriären kan man säga, vilket lett till att jag efter 20 år landat här på Gothenburg Wood Terminal. á 17