Dagens Transport & Logistik 1
Den inledande politikerdebatten handlade om krave
n på inblandning av e-bränsle i flygbränsle, ökad andel elbilar på vägarna osv. Höghastighetstågen fick tummen ned på grund av för höga kostnader. Modeord som robusthet, utveckling, snabbtåg, stora utmaningar, AI, elektrifiering, effektivisering och biobränsle, yrde genom luften. naden av laddstolpar släpar efter utvecklingen av elfordonen. Laddningen tar väldigt lång tid och det bildas köer vid de laddstolpar som finns. Om vi inte ser upp kan det bli som i Kalifornien där laddplatserna drivs med dieselgeneratorer. Se artikeln i Cowboy State Daily i avsnittet Läs mer. "Sverige har redan problem med utbyggnaden av elnätet och tillgänglig effekt" á 70 kilo CO2/producerad kilowattimme batterieffekt, främst genom återvinning av batterimaterial. Givetvis var Scania inte ensamma om att visa upp ellastbilar. Volvo och Mercedes hade stora delar av sina elfordonsflottor utställda. Volvo visade också arbetsmaskiner som truckar och entreprenadmaskiner. Det är uppenbart att industrin syftar mot att elektrifiera det mesta. Även byggarbetsplatser ska bli utsläppsfria. Mässan visade olika typer av elektrifierade arbetsredskap, som vibratorer, motorsågar, gräsklippare osv. Bekymmersfri elbilsladdning? Det är vad som saknas mest av allt. Media är fulla av klagomål på det absurda i att det finns allt för många system, för många kontakttyper och alldeles för många betalmetoder. En mässbesökare berättade att för 36 en elbilsfärd från Stockholm till Göteborg behövdes fem olika mobilappar. Till skillnad från exempelvis diesel, som bara rinner ur en slang oavsett var man tankar och betalas med helt vanliga pengar. Innan vi nått dit kommer elbilsladdning att fortsätta vara ett problem som håller utvecklingen tillbaka. Infrastrukturens infarkt Alla är överens om att laddinfrastrukturen behöver byggas ut, men problemet är att den inte byggs ut tillräckligt fort. Det hindrar elektrifieringen på vägarna. Genomgående för hela mässan eCom Expo och alla diskussioner var just den obefintliga el-infrastrukturen. Sverige har redan problem med utbyggnaden av elnätet och tillgänglig effekt, och så kommer elektrifieringen av precis allt och spär på. UtbyggElektriska drönare Svenska Katla Aero arbetade med att utveckla en svensk drönare för transporter av exempelvis livsmedel och mediciner till ställen där det annars skulle ta allt för lång tid att distribuera. Problemet är särskilt stort på landsbygden. Varför vänta en vecka på postbefordran, eller en halv dag på en lastbil, när en hjärtstartare eller matleverans kan komma på 20 minuter från närmaste tätort med en drönare som flyger i 200 kilometer i timmen? Givetvis finns problem, nämligen flygledningen. Drönare kan inte tillåtas flyga hur som helst, utan en flygledning, manuell eller automatiserad, behövs. Som det är idag är drönare mest till besvär och är en fara för den ordinarie flygtrafiken. Man behöver etablera ett lämpligt luftrum för drönare och regler för hur drönare ska anslutas till trafikledningen. Men Katla tänkte inte stanna där, utan ser en framtid för automatisk drönarbaserad personbefordran, alltså taxidrönare. Deras Katla 7 á DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2023