Dagens Transport & Logistik 1
ling av snabbtåg, medan andra gav höghastighetstå
gen tummen ned på grund av för höga kostnader. Det skulle kräva för många nya broar och liknande. Som avundsvärt exempel drog man upp Rail Baltica som just nu byggs mellan Tallinn och Warszawa. Det svenska problemet är för närvarande underhållskostnaderna för den försummande, befintliga järnvägen. Sammanfattningsvis ville ministrarna att Sverige skulle bli världsledande på grön utveckling. Modeord som robusthet, utveckling, snabbtåg, stora utmaningar, AI, elektrifiering, effektivisering och biobränsle, yrde genom luften. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2023 Robusthet ansågs vara viktigt. Vi måste säkerställa att vi har drivmedel, elektriskt eller annat, för livsmedelsproduktionen, eftersom säkerhetsläget i omvärlden är som det är. Sverige kan inte längre vara säkert på att kunna importera livsmedel om krig bryter ut i närområdet. Då måste vi kunna försörja oss själva. Och det är bråttom. Att vi bara har en självförsörjningsgrad på 20 % inom vissa livsmedelsslag togs dock inte upp. Batteriet som aldrig behöver bytas – Scania och Northvolt Som det är just nu, lider batteridrivna fordon av att batterierna inte på långt när är färdigutvecklade och att det är dyrt att byta dem när de är utslitna. Det har Scania och Northvolt tagit fasta på och utvecklat vad de kallar NMC-batterier med grafit-anod (Nickel-Mangan-Kobolt) som ska klara att driva lastbilar under hela dess livslängd, ungefär sju år, eller 1,5 miljoner kilometer, eftersom batterier för Scanias del betingar 1/3 av hela fordonets pris. Vissa battericeller slits mer än andra. De är individer. Då Scanias batterier typiskt har 1000 celler, kan man byta varje cell enskilt. Scania har tillsammans med Northvolt startat en batterifabrik i Södertälje, där målet är att fram till år 2050 ha kommit ned till ett utsläpp på á 35