Dagens Transport & Logistik 1
Första fabriken – Flytande vind Är det här bara f
ramtidsspekulationer i ett rosa skimmer? Nej. Liquid Wind i Örnsköldsvik håller tillsammans med danska Örsted på med att bygga Sveriges och dessutom Europas första fabrik för eMetanol, som ska vara i drift år 2025. Den kommer att kallas för FlagshipONE och ska ta koldioxid från Övik Energis kraftvärmeverk Hörneborgsverket, kombinera denna med vätgas från en elektrolysanläggning och tillverka syntetisk metanol. Det blir avsevärda mängder. Man planerar för 50.000 ton eMetanol per år. Den tilltänkta kunden är just sjöfarten, som inte kan byta motorer i handelsfartygen hux flux. Nästa fabrik, så träffande kallad FlagshipTWO kommer att tas i drift år 2026 i Sundsvall och kommer att ta hand om 283.000 ton koldioxid från Sundsvalls Energis Korstaverket per år. Av detta ska 84.000 ton lagras permanent och 199.000 ton användas för tillverkning av elektrobränsle. Tillverkningen kräver givetvis förnybar elenergi och den ska tas från kringliggande vindkraftverk. Återigen är det handelssjöfarten som förväntas köpa bränslet. Sådär fortsätter det. FlagshipTHREE kommer att förläggas till Umeå och producera cirka 100.000 ton fossilfritt bränsle per år. Genom att använda all koldioxid från Umeå Energis förbränningsanläggning Dåva förväntar sig Umeå stad och Umeå kommun att bli koldioxidneutrala någonstans mellan år 2030-2040. Brist på litiumbatterier år 2030? Analytiker på BMI Industry Research, som är en del av Fitch Solutions, menar att det kan bli litiumbrist redan år 2025. Det skulle bero på att behovet av metallen i Kina vida överstiger utvinningen. Analytikerna förväntar sig en försäljningsökning av elbilar på 20,4 % under de kommande åren, medan Kinas litiumleveranser bara kommer att öka med 6 % under samma tid. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2023 Kina är visserligen bara världens tredje största litiumproducent, men å andra sidan är Kina världsledande inom litiumbearbetning, där de flesta av de bearbetade produkterna används i batteriproduktion. Kanada har varit en stor litiumleverantör, men dras på det senaste med ekonomiska problem och konkurser. Andra analytiker tror inte på en brist i närtid, men att det kommer längre fram. För närvarande finns det 101 litiumgruvor i världen, men geologin är komplex, liksom tillståndsprocesserna för ytterligare utvinning. Analytiker på Rystad Energy menar att utvinningen ur gruvor kommer att öka med 30-40 % årligen under 2023-2024. Förmodligen kommer tillgången att vara tillräcklig under denna tid, men produktionen av batterier i Europa och USA kommer inte att kunna möta efterfrågan. Som det ser ut nu, menar ytterligare andra analytiker, kan det tänkas finnas tillräckligt med litium under de kommande åren, men den ökade efterfrågan, parad med att väldigt få utvinningsprojekt verkar vara planerade för 2030-talet, kan betyda att markanden kommer att få uppleva ett underskott av litium. De huvudsakliga skälen till det är att det tar ungefär tio år från det att man upptäcker en ny litiumförekomst, till att alla tillstånd är klara och produktionen kan börja. Slutsats Kan elektrobränslen komma att ersätta fossila bränslen? Inte bara kan, de måste. Dels är litiumbatterier inte på långt när så effektiva som man kunde önska och dels finns det delar av transportsektorn som inte kan sluta med förbränningsmotorer än på väldigt många år. EU har satt upp ett utsläppsmål som industrin måste leva upp till, för allas vårt välbefinnande. n SÅ HÄR GÅR DET TILL ATT GÖRA ELEKTROBRÄNSLE. Det går åt väldigt mycket el, så man måste ha tillgång till billig vindkraftsel, men till skillnad från el, kan e-bränsle mellanlagras under lång tid med 100 % verkningsgrad. Vätgasen som utvinns med elektrolys kombineras med koldioxid och kan bli till olika former av traditionellt bränsle. Verkningsgraden på hela processen blir tämligen låg, kanske 15-20 % jämfört med att driva en elbil direkt på samma el, men det finns transportsektorer som kommer att bli helt hänvisade till elektrobränsle i framtiden. 29