Dagens Transport & Logistik 1
Den pågående hamnutvecklingen rustar Norrköpings
Hamn för att möta alltmer komplexa kundkrav. "Trafikverket bygger nu även en ny godsbangård i anslutning till hamnen" N 22 orrköpings Hamn har lämnat stadens inre hamnområde för att ge plats för bostäder. Den pågående tillväxten och framtida etableringen sker i stället i Pampushamnen på Händelö. Ambitionen med utbyggnaden, vars sista etapp alltså färdigställs 2025, är att öppna upp för större fartyg, ökade godsvolymer och effektivare logistikprocesser. Ny godsbangård öppnar för trafik i slutet av 2024 Parallellt med investeringarna i hamninfrastrukturen har Trafikverket och Norrköpings kommun investerat i en elektrifierad järnvägsförbindelse till Pampusterminalen, Trafikverket bygger nu även en ny godsbangård i anslutning till hamnen. Den nya godsbangården ökar kapaciteten för godstrafik på järnväg. Den ersätter den befintliga godsbangården inne i centrala Norrköping och beräknas öppna för trafik i slutet av 2024. I början av september 2023 nådde projektet en viktig milstolpe när en ny hamndel invigdes i Pampushamnen. I somras fick Norrköpings hamn även en ny linje för containertrafik i samband med att MSC Mediterranean Shipping Company introducerade ett stopp i Norrköping på sin Östersjörutt, Baltic loop 11. –Den pågående hamnutvecklingen rustar oss för att möta alltmer komplexa kundkrav. Den hamnutbyggnad som vi nu tar i anspråk kommer att gynna vår verksamhet i hamnen och stärka hela regionen, säger Henrik Åkerström, vd Norrköpings Hamn. Exploatering av ytterligare 80 000 kvadratmeter i anslutning till Pampushamnen I den långsiktiga uppgraderingen av Norrköpings Hamn ingår även investering i nya eldrivna vikarmskranar, muddring och breddning av DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2023