Dagens Transport & Logistik 1
”Hamnen kan man bistå sina kunder att sy ihop ett
järnvägskoncept som kan effektivisera transporterna” á Jag är väldigt stolt över medarbetarna, jobbet vi utför och rollen vi spelar i svensk exportindustri, säger Adnan Feriz. Växande efterfrågan på lösningar för virkesexport Exporten av skogsprodukter går som tåget i Sverige. Förra året exporterades 13,8 miljoner kubikmeter sågade trävaror – det är den näst högsta siffran någonsin och en ökning med nio procent jämfört med föregående år. Det är en utveckling som givetvis ger ringar på vattnet även hos Gothenburg Wood Terminal, som står redo att möta en växande efterfrågan på sina omlastningstjänster. – Vi har god tillgång på ytor och containers och all nödvändig infrastruktur på plats för att kunna välkomna alla som behöver professionell hjälp med lastning av gods idag – både befintliga så väl som nya kunder, säger Kim Johansson, Marknadsansvarig på Gothenburg Wood Terminal. Terminalen betonar särskilt fördelarna med järnvägstransporter. Genom tätt samarbete med järnvägsaktörerna i hamnen kan man bistå sina kunder att sy ihop ett järnvägskoncept som kan både effektivisera transporterna och minska dess klimatavtryck. – Vår vision är att erbjuda en hållbar terminalverksamhet som förenar klimat, arbetsmiljö och ekonomi. Detta uppnår vi tillsammans med våra affärspartners, och genom samverkan med hamnens operatörer vill vi utveckla effektiva och konkurrenskraftiga inlandstransporter från produktionsenhet till terminal där befintlig infrastruktur utnyttjas mer optimalt, säger Kim Johansson. Att kunna erbjuda effektiv omlastning av sågade trävaror är ett viktigt komplement till Göteborgs hamns befintliga skogsproduktshantering som också består av papper, kartong och pappersmassa, berättar Antti Laakso, Senior Business Development Manager på Göteborgs Hamn AB. – Gothenburg Wood Terminal stärker hamnens totala värdeerbjudande och roll som fullservicehamn gentemot skogsindustrin, och bidrar till att hamnen idag är Sveriges största skogshamn, avslutar Antti Laakso. n FAKTA GOTHENBURG WOOD TERMINAL (TIDIGARE MIMAB WOOD) Terminalyta: 15 000 kvadratmeter Järnvägsanslutning: Ja, med 240 meter spår in på terminalen Utrustning: Två loadplates, fyra truckar Godstyper: Huvudfokus på virke, men även andra skogsprodukter, stål och specialgods Kapacitet: Lastning av 180-200 containrar/vecka, plus ytterligare 18 DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2023