Dagens Transport & Logistik 1
"Den kommande stora elektrifieringen i Sverige ko
mmer att kräva massor av kunniga tekniker" Ska vi ta flyget till flyget? Svenska Katla Aero utvecklar drönare för både godsoch persontransport. BILD: KATLA AERO. att anlägga. Under den något hetsiga diskussionen sågade Volvos representant själva idén med argumentet att de alla flesta lastbilarna rör sig utanför elvägarna, som knappast kommer att anläggas längs motorvägarna. Det hade varit bättre om privatbilar, som utgör 90 procent av alla bilar i landet, kunde använda sig av elvägarna, men det kommer inte att hända på grund av den specialutrustning som behövs i fordonen. Ett annat motargument är EU-lagstiftningen som kräver att en lastbilsförare bara får köra i 4,5 timmar och sedan måste vila i en timme och då kan ladda bilden vid ett MCS-uttag. Elvägar kommer inte att bli kostandseffektiva och klimatnyttan allt för låg, ansåg Volvos representant. Men kunskapen? Ingenjörerna? Utvecklarna? Universiteten jagar studenter till kurser i energiteknik, men intresset bland svenska studenter är noll. Uppsala Universitet har startat flera DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2023 kurser i exempelvis batteriteknik och energilagring, och elektriska framdrivningssystem (drivlinor), men har hittills bara lyckats värva ett tiotal civilingenjörsstudenter. Och de kommer alla från utlandet, som Kina och Indien. Faktiskt är intresset från svenskar så långt att man använder svenska skattepengar till att jaga studenter i Indien. Vad beror det på? Det handlar om det låga teknikintresset i allmänhet i det svenska samhället, vilket i sin tur har sin grund i gymnasieskolans oförmåga att lära ut teknik. Det har resulterat i att det över huvud taget är svårt att föra ut teknikinformation i samhället. Den kommande stora elektrifieringen i Sverige kommer att kräva massor av kunniga tekniker. Var ska vi ta dem ifrån? Kina ligger bestickande nära. Detta faller givetvis tillbaka på de politiker som i början av mässan stod och pratade så vitt och brett om den tekniska utvecklingen i Sverige. De har själva medverkat till ointresset för teknik i den svenska skolan. n Sammanfattning Elektrifieringen skyndar framåt, men: l Dagens batterier har för låg energitäthet för att kunna konkurrera med diesel. Batterier är för tunga. l Laddinfrastrukturen är för outvecklad, klen och rörig för att fungera praktiskt och utbyggnaden för långsam. l Elnätet byggs inte ut snabbt nog mot laddplatserna. Tiden för att få en nätanslutning är allt för lång. Färdigbyggda laddplatser står och väntar på anslutning. På många ställen utmed vägarna kommer det inte att finnas tillräckligt många megawatt tillgängliga inom 4-5 år och man kommer att tvingas ta till batteriparker för mellanlagring. l Långsamma tillståndsprocesser och byråkrati vid utbyggnaden är en flaskhals. l Olika fordonstillverkare har olika standarder för laddeffekter och kontaktdon. Standardisering saknas. l Betalmetoderna är för många, och inte standardiserade. l Hur ska vi generera all el som behövs, utan kärnkraft? Allt detta löser sig nog, men var är civilingenjörerna? LÄS MER Dieseldrivna laddplatser: https:// cowboystatedaily.com/2023/09/30/largestev-charging-station-in-the-world-uses-dieselpowered-generators/ 39