Dagens Transport & Logistik 1
Volta Trucks ansöker om konkurs. FOTO: VOLTA TRUC
KS Volta Trucks lägger ned tillverkningen Svenskägda företaget Volta Trucks ansöker om konkurs. Och Volta Trucks är bara ett av flera tillverkare av el-lastbilar som kastat in handduken på senare tid. Lordstown Motors i Ohio, kinesiska WM Motor och svenska Inzile är några exempel på tillverkare av elfordon som inte klarat konkurrensen. AV PETER HÖÖK Orsaken till el-lastbilsföretagen problem kan sökas i osäkerhet på den globala marknaden och växande investerarskepsis om de långsiktiga utsikterna för nya elbilsspelare. Det är enklare att utveckla ett batterifordon jämfört med motordrivet fordon. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2023 Det har lockat många tillverkare att utveckla egna fordon vilket i sin tur intresserat olika investerare. Men nu sinar alltså riskkapitalet till e-fordonsbranschen. Volta Trucks började tillverka sin elektriska 16-tons lastbil i april hos kontraktstillverkaren Steyr Automotive i Österrike. Nu har Volta Trucks hamnat i svårigheter efter att företagets batterileverantör, amerikanska Proterra, ansökt om konkursskydd i USA. Bristen på batterier har begränsat Volta Trucks leveransförmåga vilket i sin tur har påverkat möjligheterna att ta in nytt kapital. Det senaste räkenskapsåret gjorde bolaget två finansieringsrundor som sammantaget inbringade 281 miljoner euro, motsvarande över 3 miljarder kronor. Det mesta av Voltas utvecklingsarbete har utförts i Storbritannien. Volta Trucks Limited har cirka 600 anställda spridda på olika platser i landet. Nu drabbas de av företagets insolvens och en konkursförvaltare väntas tillträda inom kort. n 43