Dagens Transport & Logistik 1
ANNONS Smarta robotar ger flexibilitet och skalba
rhet på lagret Automatiserade lager har funnits i många år. De kan betjänas av robotar som åker runt på fasta banor och plockar enligt fasta scheman. Men de mobila robotarna som Idnet levererar rör sig fritt och fattar egna, AI-baserade beslut i realtid. – Robotarna kommunicerar konstant med varandra och i större lager med många robotar kan det innebära en miljon beslut per minut, säger Per Redenius, affärsområdesansvarig för den nordiska marknaden. Han jämför Idnets robotar med självkörande bilar. – Självkörande bilar använder sig av datakommunikation och tar beslut med hjälp av information från sensorer. Är det ett hinder på vägen så stannar de eller styr förbi. På samma sätt fungerar robotarna vi levererar. Skillnaden är att i ett lager är det fyra väggar, och det ger en helt annan säkerhet än för en bil som är ute i trafiken. Eftersom robotarna är i konstant kontakt med varandra så kommer den robot som är närmast rätt lagerhylla eller har tillgänglig kapacitet att ta uppdraget när en ny order skall plockas. Idnets lösningar med mobila robotar är inte bara flexibelt när det gäller rörelsemönstret på lagret. Det hanterar också nya förutsättningar, både när det gäller förändringar i efterfrågan, storlekar och variationer i volym. – E-handlare vet oftast att de levererar ett visst antal typer av artiklar. Men det är nuläget. Den typ av produkter som de har i sina lager idag kanske inte är det som de hanterar i morgon. Huvudvärkstabletteter och tandborstar kanske ersätts av hårtorkar och solparasoller. Produkterna har helt olika förutsättningar när det gäller lagerhanteringen och då gäller det att man inte sitter fast med en lösning som inte går att anpassa efter nya behov. Robotarna tar hjälp av AI för att håll koll på sortimentet och agerar vid förändrade förutsättningar. Artiklars placeringar kan till exempel förändras efter säsong så att man har rätt ”high runners” på kortast avstånd. Allt sker i realtid och man slipper dyr manuell hantering. Det finns lägen när flexibilitet i lagerhanteringen kan vara helt avgörande för ett företags förmåga att klara utmaningar. Covidkrisen är ett exempel på just detta. – Innan pandemin kanske 80% ett lagers leveranser Per Redenius, affärsområdesansvarig för den nordiska marknaden och Magnus Rüdén, ansvarig för Solution design för GreyOrange´s lösningar, representerade Idnet på mässan Logistik & Transport 2023. På golvet syns en mobil robot redo för lagerarbete. av GreyOrange, utan även hanterar andra tillverkares robotar. Ett och samma system kan alltså administrera flera olika parters installationer. – Mjukvaran är guldet i vårt system. Vi är ganska ensamma om just kunna hantera flera olika tillverkares robotar, säger Per Redenius. Att automatisera ett lager är ett stort projekt. Det kan behövas en ny byggnad, infrastruktur och el ska installeras och bansystem monteras. Arbetet kan ta flera år. – Med vårt system kan man normalt sett vara i gång på tre månader och vi kan göra det i en befintlig verksamhet, säger Per Redenius. – Även affärsmodellen är flexibel. Om man vill, kan man gick till butiker och 20 % till e-handelskunder. När Covid kom ökade trycket på e-handeln eftersom man ville undvika att besöka butiker. Den omställningen blev svår för de företag som hade en klassisk automation för lagerhanteringen, säger Per Redenius. Robotarna i Idnets lösningar kommer från den amerikanska robottillverkaren GreyOrange och Idnet är företagets representant i Norden. En viktigt komponent är mjukvaran som inte bara styr robotarna som är tillverkade ha ett ”Robot as a Service”-upplägg istället för att köpa dem. Förutom roboten ingår då drift, reservdelar och service. Vi brukar skoja och säga att ett sådant upplägg blir nästan som att man anställt dem avslutar Per Redenius. idnet.se MÖTESPLATSEN FÖR DIG inom trafi k och samhällsutveckling www.infrastrukturnyheter.se DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2023 47