Dagens Transport & Logistik 1
eMetanolfabriken FlagshipTWO kommer att stå klar
år 2026 i Sundsvall och producera 100.000 ton metanol per år. BILD: LIQUID WIND. LÄS MER om litiumproduktion och priser: https://www.cnbc.com/2023/08/29/a-worldwide-lithium-shortage-couldcome-as-soon-as-2025.html Liquid Wind i Örnsköldsvik: https://www.liquidwind.se/news á resultatet bara vatten och koldioxid. Och tar man hand om kol dioxiden kan den återanvändas till mera elektrobränsle. Och så vidare. Verkningsgrader Beklagligtvis går det åt betydande mängder elkraft för att framställa e-bränsle, betydligt mycket mera energi än man får ut i slutänden, dels i själva produktionen men även för att bränslet ofta användas i redan ineffektiva tillämpningar såsom flygplansmotorer och förbränningsmotorer i bilar. Framställningen av e-bränslen kräver stora mängder förnybar elenergi. Den globala produktionen av förnybar el behöver nästan fördubblas jämfört med i dag om tillräckligt mycket e-bränsle ska kunna tillverkas 2050. Elektrobränsle kan bli oumbärligt E-bränsle är inte en hajp och inte heller lösningen på alla utsläppsproblem, men det kan bli oumbärligt inom vissa delar av transportsektorn 28 i framtiden. Åtminstone inom en överskådlig framtid. Västvärlden sitter i en knipa, som till viss del bara kan lösas med elektrobränsle. EU har åtagit sig att minska utsläppen av växthusgaser, men vi har fortfarande samma gamla fordon med förbränningsmotorer. EU-kommissionen har därför utarbetat en plan för att tillåta fortsatt försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer efter 2035 om de endast körs på klimatneutrala e-bränslen. Förslaget skulle kunna bli en väg för biltillverkare att fortsätta sälja fordon med förbränningsmotorer efter 2035, då försäljning av nya bilar som släpper ut koldioxid planeras bli förbjudet. De nya reglerna kommer också att kräva att flygbränsleleverantörerna ska tillhandahålla en minimiandel av SAF (Sustainable Aviation Fuels) på EU:s flygplatser, från 2 % av det totala bränslemängden år 2025 och upp till 70 % år 2050. EU:s nya jetbränsleblandning måste också innehålla en minimiandel av de mest moderna och miljövänliga syntetiska bränslena, en andel som ökar med tiden. Alla bussar kommer dock med tiden att bytas ut mot elbussar. Alla bilar kommer till sist också att bli elbilar. Lastbilar kommer att bli ellastbilar. Scania med flera är redan på gång. Men flygplanens jetmotorer kan inte ersättas av elmotorer. Som batteritekniken ser ut just nu duger elflygplan bara för kortare sträckor. Energiinnnehållet i ett kilo litiumbatterier (100–265 Wh/kg) är ingenstans i närheten av energiinnehållet i ett kilo flygfotogen (12.000 Wh/kg). De stora handelsfartygens motorer byter man heller inte ut i en handvändning. Men som tur är kan stora fartygsdieslar köras på eMetanol. ”Sjöfarten, kan inte byta motorer i handelsfartygen hux flux” DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2023