Dagens Transport & Logistik 1
Containerpriserna är rekordlåga och det globala f
raktsystemet är i en återhämtningsfas. Samtidigt finns ökade risker i vår omvärld. Hur navigerar man i en digitaliserad och riskbenägen värld där produktion och försörjning förändras genom den cirkulära omställningen? AV ANDERS CARLSSON Diskussion om det globala fraktsystemets utmaningar i fokus på mässan Logistik & Transport D 48 rygt 120 utställare fanns på plats när det arrangemang som uppges vara Nordens ledande mässa om logistik- och transportlösningar drog i gång. På öppna scenen presenterades ett föreläsningsprogram med teman som ”Det smarta lagret – strategier för framgångsrik lagerautomation”, och ”Umeå-Vasa, en grön sjöfartskorridor i framkant”. På föreläsningen Tillsammans för en fossilfri transportsektor” medverkar Göran Eriksson, vd för Göteborgs Hamn, med budskapet att mer gods bör flyttas över på järnväg. – Godsvolymerna växer över tid, så lastbilstransporter kommer även fortsatt att spela en betydande roll, framförallt lokalt och regionalt. Men på de längre sträckorna är det nödvändigt med fler tågtransporter för att klara den gröna omställningen, säger han. På konferensen diskuteras de senaste frågorna och utmaningarna av experter och beslutsfattare från svenskt näringsliv. Programmet är uppdelat i fyra pass. Efter inledande ”Globalisering i gungning” följer ”AI-revolutionen är här”. med diskussioner om den snabba utvecklingen inom AI. En av talarna är Erik Johansson, Investment Director på Volvo Groups riskkapitalbolag VGVC. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 6 2023