Dagens Transport & Logistik 1
NYHETER Hammarängen i Skellefteå blir ny logistik
hub Ytterligare ett nytt industriområde med fokus på hållbarhet och logistik ska växa fram i Skellefteå. Hammarängen Skellefteå Södra kommer ligga strax intill travbanan och det redan befintliga industriområdet på Hammarängen. AV PETER HÖÖK – Tanken är att underlätta de transportflödena i ett snabbt växande Skellefteå, genom att skapa ett logistiskt nav med närhet till både E4:an och flygplatsen, säger Fredrik Lindberg, projektledare Skellefteå kommun. Hela industriområdet delas in i 20-tal nya industritomter och verksamheten på området är tänkt att utgöras av företag kopplade till transport och logistik, men även lager och lättare tillverkning. Infarter till området kommer att byggas från väg 364 och från den gamla Burträskvägen och Betongvägen. Projektet utförs tillsammans med Skanska och kommer att fokusera på hållbarhet och certifieras via Ceequal, som är en hållbarhetscertifiering för anläggningsprojekt. Målet är att minimera negativ påverkan av exploatering genom att ta tillvara tidigare erfarenheter och insikter för att vidareutveckla hållbarhetsarbetet och hela tiden bli ännu lite bättre. Ett hållbarhetsprogram har tagits fram för att strukturera upp arbetet med hållbarhet både i projekteringsfasen och produktionsfasen. – Hammarängen Skellefteå Södra är ett partneringprojekt där vi tillsammans med Skellefteå kommun kommer att fortsätta driva på utvecklingen mot hållbara anläggningsprojekt och jobba med spännande innovationer för att ta steg framåt, säger David Nordberg, projektchef Skanska, och fortsätter: – Det finns utmaningar i projektet men desto fler möjligheter och det är just dessa vi ska ta till vara på tillsammans. n Bränslecellsteknik banar väg för att minska koldioxidutsläppen inom sjöfarten. FOTO: ARKIVBILD Högeffektsbränsleceller bäddar för miljövänlig sjöfart ABB och Ballard har fått ett principgodkännande från DNV avseende konceptet för högeffektsbränsleceller. AV PETER HÖÖK Med principgodkännandet på plats kan den gemensamt framtagna lösningen slut föras inom de närmaste åren för tillämpning ombord på en rad olika typer av Hammarängen ny logistikhub i ett växande Skellefteå. FOTO: SKELLEFTEÅ KOMMUN 14 fartyg. – Vätgas spelar en viktig roll i energiomvandlingen så det är viktigt att ta fram säkra tekniker som industrin har förtroende för. Som en verifiering i tidig fas av nya designkoncept, baserat på mångåriga, betrodda och oberoende standarder, kan ett principgodkännande bidra till att bygga upp det förtroendet. Högeffekts-bränsleceller är en flexibel lösning som stöttar energibehoven för en rad olika fartygstyper som kräver flera 3 MW-block med kraft. Ett kryssningsfartyg som trafikerar kustnära områden kan köra antingen helt på bränslecellskraft eller växla över till det i miljömässigt känsliga områden eller utsläppskontrollerade zoner medan en färja i regelbunden trafik med frekventa tankningsmöjligheter kan köra helt på bränslecellskraft. – ABB:s branschledande erfarenheter inom marina lösningar och Ballards kunnande vid utveckling och driftsättning av bränslecellssystem i megawattskala för landbaserad användning har visat sig vara rätt kombination som gör det DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 2 2022