Dagens Transport & Logistik 1
Så här fördelade sig transporterna 2020. GRAF : T
RAFIKANALYS á taget alla tillverkare har ellastbilar på programmet – inte minst Tesla. Nya utsläppskrav och inte minst transportköparnas krav på fossilfria transporter gör att framtiden för ellastbilar ser ljus ut. Flaskhalsen för en utbyggd trafik med ellastbilar ligger i att laddinfrastrukturen för tunga fordon är dåligt utbyggd. Trafikverket bedömer att det krävs lika många depåladdare som eldrivna lastbilar. Med depåladdare laddas fordonen under natt uppehåll. Dessutom menar Trafikverket krävs det 5 000 till 14 000 dedicerade laddningspunkter och mellan 3 000 och 6 000 publika laddningspunkter. Regeringen har nu inrättat en Elektrifieringskommission för att påskynda arbetet med elektrifiering av de tunga vägtransporterna liksom transportsektorn som helhet. Kommissionen ska skyndsamt identifiera åtgärder för att öka takten i elektrifieringen på transportområdet. n Den uppgraderade ellastbilen Volvo VNR Electric säljs på den nordamerikanska marknaden. FOTO: VOLVO Trelleborg Klaipėda Travemünde Efficient & Reliable Transport Solutions between Germany, Poland, Lithuania and Sweden www.ttline.com/en/freight 50 DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 2 2022 Rostock Świnoujście