Dagens Transport & Logistik 1
Bring ingår i ett stort samarbete med techbolaget
Einride och blir bland de första i Sverige med att ställa om till el i linjetrafik. Gröna leveranser – en hygienfaktor Önskemål har utvecklats till krav á –E-handelssektorn är extremt konsumentstyrd och bekvämlighet, flexibilitet och hållbarhet är tre viktiga ledord som driver på utvecklingen. Mycket handlar om att förenkla för kunden genom att erbjuda fler valmöjligheter och leveransformer som anpassats utifrån hur behoven ser ut i deras vardag. Jag är övertygade om att ribban för e-handelskundernas krav kontinuerligt kommer att fortsätta höjas. De faktorer som tidigare varit önskemål har nu utvecklats till krav och gröna leveranser betraktas i allt större utsträckning som en hygienfaktor, säger Mona Zuko. Även 2022 präglas av kraftiga tillväxtmål för Brings del. Även om världssituationen har förändrats med krig, inflation och andra faktorer som kan betraktas som Omsättningen i Brings svenska verksamhet nådde rekordnivåer under 2021. 36 orosmoment betraktar Mona Zuko Brings fortsatta tillväxtmöjligheter som mycket goda. En av Brings mer storskaliga strategiska satsningar är ”Shelfless”, en fullservicelösning för nätbutiker som inkluderar lager, plock och leverans. –Vi genomför nu stora investeringar i automatisering och tjänsteutveckling för att även framöver kunna möta marknadens behov. Vår satsning på Shelfless innebär att vi numera kan erbjuda fullautomatiserade lagerlösningar. Vårt nya lager i Rosersberg kommer även att utgöra en viktig pusselbit i vår framtida leveranskedja. Via den anläggningen kan vi erbjuda leverans samma dag till de 3 miljoner invånare som är bosatta i regionen. Vi planerar dessutom att fortsätta investera i såväl befintliga som nya terminaler för att på sikt kunna hantera ännu större paketvolymer, säger Mona Zuko. n DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 2 2022