Dagens Transport & Logistik 1
Logistikdatalabbet kom igång med sin verksamhet h
östen 2021. Partners i projektet är: inköps- och transportbeslut. –Logistikdatalabbet har nu varit i gång i drygt ett halvår och vi har hittills sett ett mycket stort intresse och en hög ambitionsnivå bland aktörerna som deltar i projektet, som har beviljats tvåårig finansiering från Vinnova. Därefter är vår plan att satsningen ska leva vidare via finansiering från partners och projekt som använder sig av labbet, säger Vanja Carlén, projektledare för logistikdatalabbet på Closer. Bygglogistikprojekt pågår Utöver projektet som initierats av Helsingborgs stad, där man i dagarna genomför ett första datadelningstest, bedrivs även ett bygglogistikprojekt i samverkan mellan Linköpings universitet och Ahlsells. Syftet är att bygga upp ett kluster av aktörer inom bygglogistikområdet som tillsammans hittar DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 2 2022 plattformar, standarder och incitament för att dela data. –Datadelning inom AFRY AB, Ahlsell Sverige AB, Byggmatrialhandlarna i Sverige AB, Cargospace24 AB, CLOSER vid Lindholmen Science Park AB, Einride AB, GLC ek för Göteborgs Lastbilscentral, Greencarrier Holding AB, Göteborgs stad, Helsingborg stad, Independent Business Group Sweden AB, IBM Svenska AB, iBoxen infrastruktur Sverige AB, IVL Svenska Miljöinstitutet AB, Linköpings universitet, Logical, Clocks AB, Malmö stad, MobiOne AB, MoveByBike Europe AB, Region Jönköpings Län, RISE Research Institute of Sweden AB, Stockholms stad, Sveriges Åkeriföretag, Trafikverket, Nshift AB, Upphandling Södertörn, Urban Services, Volvo Group, Zipadoo. bygglogistiktorn är ett utvecklingsområde med omfattande potential. För närvarande pågår arbetet med att identifiera de plattformsaktörer som är relevanta för just bygglogistikdata, för att därefter samla in mer data och genomföra datadelningstest, säger Vanja Carlén. Fokus på e-handel och laddningsinfrastruktur 2023 En övergripande utmaning i arbetet med att få i gång verksamheten vid logistikdatalabbet är att identifiera modeller för att dela data utan att dela affärshemligheter och andra känsliga uppgifter. Man analyserar olika vägar att gå, ett alternativ är att använda så kallad syntetisk data, ett annat sätt är att aggregera stora datamängder som kan anonymiseras. Under 2022 kommer ett antal frukostseminarier att arrangeras på olika teman, bland annat på temat öppna data i godstransportsektorn och vilken typ av data offentliga respektive privata aktörer kan dela med varandra. –Under året hoppas jag att vi på allvar kan komma i gång med datadelning i våra pågående projekt. Under 2023 kommer vi att fokusera mer på datadelning vid e-handelsleveranser och laddningsinfrastruktur för elektriska fordon. Ett spännande pågående initiativ leds dessutom av Volvo, som arbetar med att fram en simulator för fordonsdata som en del av Logistikdatalabbet, säger Vanja Carlén. n 47