Dagens Transport & Logistik 1
Fastighetsmagnaten Donald Trump skulle sitta bekv
ämt i de stora skinnfåtöljerna i Kilenkryssets huvudkontor i Strängnäs. Men Jan Persson har inga planer på att bjuda in honom. á ”Vi medfinasierade motorvägspåfarterna för med plus. Det har jag haft stor nytta av, säger Jan Persson litet skämtsamt. Kilenkrysset AB bygger på egen mark och hyr sedan ut lokalerna till företag som behöver stora lager- och handelsytor. 90 procent av hyresgästerna är börsnoterade bolag som till exempel H&M, Alfa Laval och DHL. Sunt bondförnuft och hårt arbete ligger bakom Kilenkryssets AB:s framgångar. Men också kunniga och hängivna medarbetare, ett klokt val av samarbetspartners, ärlighet och ett hållbart byggande. Bondförnuftet har spirat och grott sedan 1600-talet. Då grundades Jan Perssons fädernegård, Solö, i Strängnäs kommun. Den finns kvar i släktens ägo. 24 Har en enkel framtoning De eleganta, bruna skinnfåtöljerna i Kilenkryssets stilfulla kontor är stora nog för att den välväxte fastighetsmagnaten Donald Trump skulle kunna sitta bekvämt i dem. Fast Jan Persson har inte Trumps burdusa sätt, utan en enkel framtoning som den bondgrabb han är. Men man anar också hårda nypor och en seghet, likt en boxare som någon gång kanske golvats, men aldrig räknats ut. Jan Persson ställer höga krav på medarbetarna. Han kan förlåta misstag, bara de inte innebär en stor ekonomisk förlust. Erik Paulsson, som tillsammans med brodern Mats, grundade Peab, är en av Jan Perssons förebilder bland Sveriges entreprenörer. Bröderna kommer liksom Jan Persson från en jordbrukarfamilj. Salvatore Grimaldi är en annan förebild. Han kom från Italien till Sverige på 50-talet och startade ett sliperi i garaget 1970. Idag omsätter Grimaldi Industri, där flera cykeltillverkare ingår, cirka tre miljarder kronor. –Med förhållningssättet att allt är möjligt har Salvatore Grimaldi skapat bilden av den orädde och framåtsträvande företagsledaren, säger Jan Persson. En överdriven byråkrati, domstolsförhandlingar och miljöprövningar som försenar byggprojekten i åratal får en handlingskraftig man som Jan Persson att se rött. –Vi undviker därför det jag kallar för svåra kommuner. Ju smidigare det går att bygga eller köpa mark i DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 2 2022