Dagens Transport & Logistik 1
Transport pråmar på Themsen, London. transporter
på väg, säger Sönke Von Wieding. Bidra till hållbara godstransporter Myndigheterna skulle också kunna arbeta mer för att utveckla marknaden för UVL. Som offentliga aktörer, och stora köpare av transporttjänster, kan exempelvis myndigheterna som upphandlande part kräva att transporter sker på vattenvägar. Men det är lättare sagt än gjort. Studien pekar på att den viktigaste åtgärden för att driva på utvecklingen framåt är att skapa en stödjande kultur för UVL hos myndigheterna. I dagsläget utgör beslutfattarnas rutiner, DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 2 2022 vanor och tillvägagångssätt ett stort hinder eftersom de upprätthåller inlåsningsmekanismer som gör det svårt att genomföra de åtgärder som krävs. Studien visar att UVL kan bidra till hållbara godstransporter i städer och forskarna föreslår därför ett fortsatt forsknings- och utvecklingsarbete på en rad punkter. Bättre förutsättningar för UVL skulle kunna möjliggöras genom studier som: - utvärderar under vilka förutsättningar UVL kan bidra till hållbara städer och effektiva transporter - tar fram riktlinjer för hur offentlig upphandling kan ta hänsyn till UVL som ett transportalternativ - tar fram riktlinjer hur kommuner kan samordna det fragmenterade ansvaret för UVL - undersöker om det krävs ett särskilt regelverk för urbana vattenvägar - genomför demonstratorer som möjliggör institutionella lär processer och bildandet av nätverk av aktörer som är nödvändiga för att uppnå en stödjande kultur för UVL n Fotnot: Förstudien har genomförts av Sönke von Wieding, SSPA Sweden AB, i samarbete med Johan Woxenius, Jon Williamsson och Michael Browne vid Göteborgs universitet 53