Dagens Transport & Logistik 1
LEDARE Kärnkraften behövs för en omställning till
fossilfri fordonsflotta Många bedömare menar att elektrifieringen av fordonsflottan är rätt väg att gå för att få fossilfria transporter. Elbilsförsäljningen slår rekord och över hälften av alla nya bilar är laddbara. Och av nyregistrerade elfordon utgjorde 33 procent rena elbilar. För tunga lastbilar går det trögare. Enligt den senaste statistiken från 2020 fanns 29 inregistrerade tunga elfordon i Sverige. Men prognoserna för tunga lastbilar tyder på en väsentlig ökning, inte minst på grund av krav på fossilfria transporter från transportköparna. Men det är ju inte bara transporterna som ska elektrifieras. Hela samhällets produktionsapparat ska ju drivas av el – allt i från grön ståltillverkning till utbyggnaden av nya datacenter. För att inte tala om den omfattande tillverkningen av batterier till alla elfordon. Så frågan är - räcker elen till för omställningen till ett fossilfritt samhälle? Kommer det att bli konkurrens om elen och kan vi lita på att det går att köra fossilfritt i framtiden? Sverige ligger bra till för omställning av sin fordonsflotta till fossilfri drift. Schweiz, Island och Sverige är de länder i OECD som har lägst andel fossila bränslen i elproduktionen. Inom EU genereras nästan varannan kilowattimme av fossila bränslen såsom kol, olja och naturgas. Om dagens cirka fem miljoner personbilar i Sverige skulle vara elbilar eller laddhybrider så skulle det krävas cirka 12 Twh per år. Genomsnittsbilen körs 1 200 mil per år och en elbil drar i snitt två kWh per mil. Siffrorna är framtagna av Vattenfall. Under 2021 producerades 27,4 Twh vindkraft. Bara produktionen från vindkraft skulle med andra ord kunna försörja alla Sveriges elfordon. Men nu blåser det ju inte hela tiden. Och vattenkraften är ojämnt distribuerad över landet. Om omställningen till en 4 I ett Europeiskt perspektiv ser en omställning till en fossilfri transportsektor omöjlig ut utan kärnkraft. FOTO: VOLVO fossilfri transportsektor ska fungera så handlar det om att dels bygga ut ledningsnätet och dels om att hitta bra lagringsmöjligheter för elkraft. Många menar att just en utbyggd elbilsflotta kan bida till att lagra och distribuera el under förbrukningstoppar. Med hjälp av smart laddinfrastruktur kan överskottsel skickas tillbaka till elnätet då bilen inte används. Svaret på frågan om vi har tillräckligt med el för att ställa om till en fossilfri transport sektor är tveklöst ja – men det finns många utmaningar på vägen. Vi kommer att få räkna med högre energipriser i framtiden. Och inte minst i perspektiv av den nya säkerhetssituationen i Europa kan vi få se omfattande förändringar i energipolitiken som radikalt kan omdana hur elenergi kan komma att produceras och användas i framtiden. I ett Europeiskt perspektiv ser en omställning till en fossilfri transportsektor omöjlig ut utan kärnkraft. Energiproduktionen i EU är i hög grad sammankopplad vilket gör att det kan vara svårt att ha ett snävt svenskt perspektiv på elanvändningen. Bara i Sverige kan elförbrukningen landa på 310 TWh 2045 vilket är en ökning med 120 procent från dagens nivå. Och vi är inte ensamma om att se elförbrukningen öka kraftigt. I hela vårt närområde pekar prognoser på att konsumtionen av el kommer att växa rejält. Ser vi framåt så behövs kärnkraften för en omställning till ett – fossilfritt samhälle - inte bara när det gäller transporter. Peter Höök DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 2 2022