Dagens Transport & Logistik 1
Logistikbranschen har haft svårt att hålla á emel
lan, även om de arbetade mycket långt ifrån varandra. De enorma datamängder som dessa digitala enheter genererade gav insikter i olika processer inom organisationer som, när de kombinerades, möjliggjorde konkret affärstransformation i aldrig tidigare skådad skala. Även om det tog flera år för företagen att verkligen inse värdet av dessa data och hur man bäst nyttjar dem, så har de nu upptäckt fördelarna. Många organisationer har nu skaffat sig en detaljerad och holistisk bild av alla processer inom verksamheten, vilket i sin tur har lett till förbättrade funktioner, sänkta kostnader, ökad lyhördhet och en möjlighet att påverka slutresultatet. Logistikbranschens digitalisering går trögt Men den digitala transformationen har dock inte skett överallt. Trots vissa tidiga investeringar från ett antal 44 framåtsträvande organisationer i branschen, har leveranskedjan och logistiksektorn inte riktigt upplevt samma omvälvande fördelar som många andra branscher, t ex professionella tjänste- och banksektorn, fick när de redan från början utnyttjade kraften i digital transformation. Logistikbranschen har haft svårt att hålla jämna steg med ökande marknadskrav och tillväxthastigheter och många organisationer har helt enkelt tvingats anpassa sig såväl kulturellt som ekonomiskt. Under många år har branchen investerat i teknologier som t ex TMS, ERP och WMS för att hjälpa till att planera drifthantering, processer och kommunikationer. Dock gjordes investeringarna ofta i siloer, snarare än som en del av en bredare digital strategi utformad för att transformera verksamheterna. Detta resulterade i att teknologierna aldrig riktigt nådde sin fulla potential och att satsningarna inte blev så inkomstbringande som utlovades från början, eftersom arbetsgrupper delades upp och åsidosattes på grund av problem med driftskompatibilitet. Manuella processer blev kvar, vilka krävde mer tid att bearbeta data, trots de enorma investeringar som gjorts. Mer samarbete och effektivisering behövs för att möta de ökade marknadskraven Som ett resultat finns det en enorm potential i branschen för att öka effektiviteten och produktiviteten, samt förändra affärsverksamheter. För närvarande är 20 % av lastbilarna på vägarna tomma på last, vilket innebär problem för både organisationer och dess kunder. Lastbilar kan ofta behöva vänta i upp till fyra timmar vid lastnings- och avlastningsbryggor, trots att den faktiska genomsnittliga lastningstiden bara är åtta minuter. Alla dessa faktorer tillsammans skapar stora effektivitetsproblem i en bransch som behöver DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 2 2022