Dagens Transport & Logistik 1
Marin logistikfunktion under tillväxt Marinen stå
r i begrepp att anskaffa cirka femton nya logistik fartyg och sista fartyget ska vara levererat 2030. AV PETER HÖÖK möjligt för oss att ta nästa steg i våra gemensamma ansträngningar att göra denna teknik tillgänglig för större fartyg, säger Jesper Themsen, styrelseordförande och vd för Ballard Power Systems Europe. Utvecklingen av ett koncept för högeffekts-bränslecellssystem bygger på ett samarbete mellan ABB och Ballard. Bränslecellsteknik med nollutsläpp betraktas som en av de mest lovande teknikerna för minskade utsläpp av växthusgaser och driver redan mindre fartyg på korta distanser. Tekniken är snart redo att installeras på större fartyg. Bränslecellerna omvandlar den kemiska energin från vätgas till elektricitet genom en elektrokemisk reaktion. När förnybara energikällor används till att producera vätgas kan hela energikedjan vara ren. Med en större kraftenhet i megawattskala blir det möjligt att kombinera enheter för att uppnå mycket högre total kraft än vad som är praktiskt möjligt med mindre kraftenheter. n DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 2 2022 Ett exempel på de nya fartygen är så kallade trängfartyg som kommer att ha en generell logistikförmåga avseende transporter och förnödenhetsförsörjning. Trängfartygen kommer att vara flexibla och ha möjlighet föra med sig containrar, till exempel verkstadscontainer eller sjukvårdscontainer – allt beroende på uppgiften och marinchefens prioriteringar. Anskaffning av trängfartyg, arbetsfartyg, hamnbogserare och bunkerfartyg kommer att innebära en större logistisk kapacitet och en högre marin operativ effekt. Behovet av en stark och robust logistikförsörjning som uthålligt fungerar i alla olika konfliktnivåer är och förblir en avgörande faktor för framgång i försvaret av vår frihet och rätt att leva som vi själva väljer. För att Marinen uthålligt ska fortsätta säkra Sveriges vatten och kuster, genom ständig övervakning och beredskap, förstärks den marina logistikfunktionen med utvecklingen av två nya krigsförband i form av marina basbataljoner. Dessa ska rörligt och oförutsägbart, under stridsmässiga former skyddat kunna försörja marina enheter både från land och till sjöss. Marinens förband växlar ständigt mellan skarpa uppgifter och övningsverksamhet, detsamma gäller därför för de marina basbataljonerna. Bataljonerna som till storlek kommer uppgå till nära 750 personer, kommer därför till betydande del bestå av kontinuerligt anställd personal i form av officerare, sjömän och soldater. Dessa kommer att hantera det vardagliga behovet av logistik från marinens enheter men även stödja i produktionen av värnpliktiga. Bataljonernas första värnpliktiga kommer att rycka in i Karlskrona och på Berga under sensommaren 2023. Bataljonerna kommer att ha sina respektive hemmahamnar i Karlskrona och på Berga och ska bemannas av befintlig personal från samtliga marina förband, i syfte att med beprövad kunskap och erfarenhet möta alla marina förbands logistikbehov.n Marinen anskaffar cirka femton nya logistikfartyg. FOTO: MARINEN 15