Dagens Transport & Logistik 1
NYHETER Man kan beskriva RPA som människans digit
ala assistent, säger Anne-Christine Lane, Nordic Strategy & Solutions, PostNord Group. FOTO: POSTNORD Administration är ofta ett omfattande, repetitivt och tidskrävande arbete i de flesta verksamheter. Postnord har funnit lösningen. Det är automatisering med mjukvarurobotar, så kalllad RPA. Resurshjälp som har varit särskilt välkommet under pandemin. AV PETER HÖÖK Postnord effektiviserar sina processer med mjukvarurobotar – Robotar avlastar människor i manuella repetitiva moment. De är en ovärderlig assistent för människan så att medarbetare kan ägna sig åt viktigare saker som kundservice som är så viktigt men även att automatisera finansiella avstämningar och delar av reklamationsprocessen. En reklamationsrobot kan till exempel söka efter en spårbar försändelse i alla våra system och läsa skanningar för att DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 2 2022 ta reda på om försändelsen är utlämnad, till vem och därefter avgöra om ärendet ska hanteras manuellt och handläggas av en specialist på reklamationer. Våra robotar hanterar även dialogen, information om ärendet, med kunden, säger Anne-Christine Lane, Nordic Strategy & Solutions, PostNord Group. Anne-Christine berättar att de har knappt 200 processdelar inom automation i gång inom koncernen. Allt från ekonomiska avstämningar, sammanställningar och reklamationsprocesser. Här har robotarna från mjukvaruföretaget Uipath kommit till stor användning liksom även under pandemin. Under de senaste åren har det varit särskild utmaning med pandemin, som för alla, hos Postnord har också volymerna och arbetsbelastningen ökat med á 7