Dagens Transport & Logistik 1
Park Wrocław I, en modern fastighet på 25 000 kvm
som nu ingår i Logicenters polska portfölj. á säger Matthias Kettelhoit, CEO på Logicenters. Han är en välkänd logistikprofil med drygt trettio års branscherfarenhet. De senaste fem åren har han arbetat med logistikfastigheter på Logicenter. Kontinuerligt god tillgång på kapital Logicenters affärsidé är att fullt ut fokusera på hyresgästen och därigenom bli dess långsiktiga utvecklingspartner. Bolaget har på senare år rekryterat flera profiler med gedigen erfarenhet från såväl logistik, fastighet och byggbranschen . Logicenters har även egna utvecklare och arkitekter som ritar bolagets logistikfastigheter. –En av våra främsta styrkor är att vi har en kontinuerligt god tillgång på kapital via de fonder NREP reser. Vi har även ambitiösa hållbarhetsmål, senast 2028 ska samtliga våra fastigheter vara klimatneutrala. Det är en jätteutmaning, i synnerhet med tanke på att logistikfastigheter i allmänhet består av mycket stål och betong, 30 säger Matthias Kettelhoit. Han beskriver Logicenters som en pannordisk och kapitalstark logistikfastighetsaktör som företrädesvis investerar i storskaliga fastigheter. Bolaget genomför projektutvecklingsverksamhet i form av egenproducerade logistikfastigheter, men förvärvar även befintliga fastigheter på strategiskt och långsiktigt attraktiva logistiklägen runtom i Norden. Lanserar koncept med hållbara logistikfastigheter i Tyskland och Polen Logicenters etablering i Polen och nu även i Tyskland är relativt ny, tanken är att utmana den etablerade marknaden med bolagets utpräglade hållbarhetsfokus. –Marknadsförutsättningarna skiljer sig mycket mellan Norden, Tyskland och Polen. Nere på kontinenten är mark för logistikfastighetsetableringar en utpräglad bristvara, vilket innebär att markägare med attraktiva innehav har en tydlig konkurrensfördel. I de nordiska länderna inleds processen ofta med att vi rekryterar Logicenters har byggt en fastighet åt det globala handelsföretaget, Bufab Finland i Kerava, strax utanför Helsingfors. en kund och därefter letar upp lämplig mark för deras kommande logistikfastighetsetablering. I Tyskland är processen snarare den omvända, där initieras affären utifrån tillgången på attraktiv logistikmark, säger Matthias Kettelhoit. Logicenters befinner sig för närvarande i en stark expansionsfas. –Trycket på logistikfastighetsmarknaden är fortsatt högt. Fler internationella aktörer har gjort investeringar i Norden och konkurrensen om den mest attraktiva marken blir allt tuffare. Samtidigt är de långsiktiga tillväxtförutsättningarna goda. Sverige har fortfarande en relativt låg e-handelspenetration jämför med länder som Storbritannien och Tyskland. Det innebär att efterfrågan på moderna logistikytor kommer att fortsätta öka även framöver, säger Matthias Kettelhoit.n DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 2 2022