Dagens Transport & Logistik 1
Framtidens vägtransporter är elektriska År 2018 f
attade regeringen beslut om en nationell plan för transportinfrastrukturen. Sen har följts upp av en ny nationell plan 2021. De politiska målsättningarna har gått ut på att flytta godstransporter från väg till tåg och sjöfart. AV PETER HÖÖK A Att flytta godstransporter till järnväg ligger i linje med de klimatpolitiska målen. Utsläpp av växthusgaser från transporter svarar för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Utsläppen från tunga fordon har minskat sedan 2007 men marginellt. Över 95 procent av tunga lastbilar är dieseldrivna och vägtrafiken står för nära 90 procent av allt transporterat gods i Sverige. För att nå klimatmålen behövs, utöver inblandningen av biobränsle, en energieffektivare transportsektor. En ny undersökning från VTI visar att idéerna om överflyttning av gods från väg till järnväg snarare är en förhoppning än en möjlig väg för att nå klimatmålen. En viss ökning av intermodala transporter har skett men överflyttningen till järnväg är marginell och handlar i princip bara om regelbundna frakter över längre sträckor. Intermodala transporter är också vanligen 48 Det saknas laddinfrastruktur för den tunga elbilstrafiken. FOTO: SCANIA dyrare än gods på landsväg och saknar den flexibilitet som dagens transporter kräver när e-handeln blivit så dominerande. Nu kommer ellastbilarna Men nu har en ny spelare dykt upp i jakten på fossilfria transporter – de elektrifierade tunga lastbilarna. Än så länge finns det bara ett drygt 30-tal ellastbilar med en vikt över 3,5 ton i Sverige men tillväxten är betydande. Antalet eldrivna lastbilar över 3,5 ton antas uppgå till över 70 000 år 2030 enligt en analys från Trafikverket. Och plötsligt är miljömålen för transportsektorn realiserbara. Därför har regeringen anslagit medel för elektrifieringen av den tunga trafiken och tillsatt utredningar för hur den ska gå till. Bilindustrin har också sett vart utvecklingen är på väg. Både Scania och Volvo har färdiga modellprogram för tunga elektrifierade lastbilar. Volvo Lastvagnar började serietillverka ellastbilar 2019, som en av de första i branschen. ProDAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 2 2022