Vårdguiden Chefredaktören
Vårdguiden Innehåll
Vårdguiden Aktuellt i vården
Vårdguiden Inspiratören
Vårdguiden Fånga dagsljuset!
Vårdguiden
Vårdguiden "Att det kunde vara hjärtinfarkt föll m
ig aldrig in"
Vårdguiden Infarkt, kramp, svikt och stopp
Vårdguiden Evelina lever med hjärtsvikt
Vårdguiden Aktuellt i vården
Vårdguiden
Vårdguiden Rehabilitering efter covid-19
Vårdguiden Barnsäkra ditt hem
Vårdguiden Posttraumatiskt stressyndrom, (PTSD)
Vårdguiden Aktuellt i vården * aktuellt i vården S
Å KAN DU LISTA DIG PÅ EN VÅRDCENTRAL Du kan själv välja vilken vårdcentral du vill vara listad på. Vårdcentralen får en grundersättning för varje listad patient. Den används för att planera verksamheten och ha rätt bemanning. Taltjänst till din tjänst Har du en talskada, röstskada eller språkskada som gör det svårt att kommunicera? Då kan du få stöd av Taltjänst. Taltjänst är en tolkservice som riktar sig till dig med kommunikationssvårigheter som är över 18 år och bor i Stockholm. – Genom Taltjänst får du möjligheten att på ett självständigt sätt, med stöd av tolkar, uttrycka det du vill med dina egna ord, säger Tove Björkheden, taltjänsttolk. – Du kan få hjälp med att ringa och boka tider, läsa post, skriva mejl och brev eller fylla i blanketter. Stödet utformas utifrån just dina behov. Du kan också få stöd vid olika besök inom vården, hos myndigheter Habilitering & Hälsa ger råd, stöd och behandling till barn och vuxna med funktionsnedsättning. Även anhöriga och personal i närmiljön kan få råd och stöd. Habilitering & Hälsa består av 30 mottagningar och är en specialistverksamhet inom Region Stockholm. På Habiliteringens resurscenter kan du till exempel få information och rådgivning om funktionsnedsättningar, samhällets stöd och kommunikativt och kognitivt stöd. Du kan besöka deras bibliotek, kontakta frågetjänsten eller besöka den öppna visningsmiljön. habilitering.se/resurscenter och på andra ställen i samhället. – Då förbereder vi ofta besöket tillsammans med dig och är sedan med under själva besöket. Vi anpassar oss efter ditt kommunikationssätt. Vi förklarar, förtydligar och påminner om de punkter som vi förberett tillsammans. Taltjänsttolkarna är neutrala och opartiska och förmedlar det som du vill. De lägger inte in egna åsikter eller formuleringar. Du behöver ingen remiss och det är kostnadsfritt att använda Taltjänst. Kontakt: taltjanst.slso@sll.se, 08-123 351 20. habilitering.se/taltjanst Du som valt att inte lista dig har ändå alltid rätt att få vård. Är du redan listad på en mottagning kan du få akut hjälp på en annan vårdcentral utan att behöva lista om dig. Ska du däremot genomgå en utredning kan du bli hänvisad till vårdcentralen där du är listad, eller be att få lista om dig. Region Stockholm rekommenderar att du söker vård där du är listad. Om du ångrar en listning kan du lista om dig igen, men inte till mottagningar som har fullt. 1177.se/stockholm/huslakarmottagningar FLER 70+ ANVÄN DER E-TJÄNSTERNA Allt fl er personer som är 70 år eller äldre använder 1177 Vårdguidens e-tjänster. Det visar statistik för första halvåret 2020. I åldersgruppen 70–79 år var ökningen 54 procent jämfört med motsvarande period 2019, för gruppen 80–89 år 62 procent och för 90–99-åringarna hela 88 procent. Dessutom har 372 inloggningar gjorts av personer som är 100 år eller äldre. Totalt gjorde stockholmarna 32,5 miljoner besök på 1177 Vårdguiden under årets sex första månader. Det är cirka nio miljoner fl er än motsvarande tid 2019. En starkt bidragande orsak till ökningen är coronapandemin. Av de tio mest besökta sidorna handlade åtta om coronaviruset. 1177 vårdguiden 4 • 20 31 ADOBE STOCK