3_2020_JBF 1
och justeras, medan inköpsbudget för många är ett
okänt begrepp. Eftersom resultatet av säljbudgeten är beroende av hur väl inköpsförhandlingarna avlöpt är det klokt att satsa tid och jobb på en genomtänkt inköpsbudget. En bra början är att splittra produkterna i tre olika bruttovinstgrupper. Då ser man vad man skall påverka för att förbättra slutresultaten. 1. De som ligger över din bokslutsnivå i senaste bokslut. Oftast produkter som man är ensam om inom handelsområdet, vilket är eftersträvansvärt, eller ovanliga specialprodukter som ofta blir försummade men skapar tacksamhet hos berörda kunder. 2. De som ligger på bokslutsnivån. 3. De som ligger under bokslutsnivån – kraftigt konkurrensutsatta. Varor med återkommande repetitiva behov som till exempel fästprodukter, hör hemma i grupp 3. För att kompensera bortfallet blir jobbet då att i första hand att kunna öka med säljbara och högkalkylerade grupp 1-varor. Varför inte pröva lite nytänkande i affärsidén och sortimentssammansättningen? Studera bristerna hos dina närliggande konkurrenter och ta vara på öppningarna. • Ekonomisk stabilitet, finansiell stadga. • Ledningskompetens. • Satsningar på nya produkter – är de med från början? • Säljstöd, förmedling av produktkunskap. • Hänger de med i kostnadsutvecklingen? • Är de kvalitetsmedvetna? • Klarar de leveranserna Villkor Volym, volym, volym! Visst är volym viktigt, men alltför Leverantörs och konkurrentsondering Även om det är viktigt med långa och stabila samarbeten med de större leverantörerna skall man inte vara främmande för alternativa lösningar så det gäller att hålla utkik mot marknaden. Kontakter med kollegor och fortlöpande uppföljning av vad konkurrenterna har för sig är ett måste. Tänk på att det inte är enbart priset som avgör. Leveranssäkerhet, säljstöd, snabb introduktion av nyheter, helst före konkurrenterna, med mera är väsentliga och värdefulla fördelar. Vem gör du affärer med? Innan du inleder ett nytt samarbete så gör alltid en bedömning av leverantören. Här några punkter att tänka på. DMH nr 11, 2019 TACK CHARLIE, FÖR ATT DU ÄR SÅ PETIG! DET ÄR JU BLAND ANNAT TACK VARE DIG SOM VI BLIVIT PROFFSENS FAVORIT. Charlie är en av de proffshantverkare som hjälper oss att utveckla våra produkter. Och han ger sig aldrig förrän det blir perfekt. Det kan ju vara lite jobbigt förstås, men det är förmodligen det här samarbetet som gjort att vi blivit proffsens favorit i tidningen DMH. Tack för det Charlie! Läs mer på essve.se JBF ■ 3-2020 11