3_2020_JBF 1
Ny strategi gör Kesko Efter 15 år som marknadsche
f på XL-Bygg lämnade Erik Öhlin frivilligkedjan i november 2019. Hans nya adress blev den finska kapitalkedjan Kesko för att bli marknadschef för affärsområdet Building med uppgiften att göra varumärkena K-Bygg och K-rauta framgångsrika. Enligt Erik Öhlin fanns ingen schism bakom beslutet. - JAG TRIVDES jättebra men jag kände att det skulle vara kul att pröva något nytt. Jag erbjöds ett spännande uppdrag. Och sedan kände jag många inom K-Bygg så jag visste att jag skulle få jobba med personer som är kompetenta. Han kommer att leda Keskos marknadsorganisation och ha ansvaret för varumärkena K-Bygg riktat mot proffsmarknaden och K-rauta som riktar sig mot konsumentmarknaden. K-Bygg består idag av 34 varuhus och K-rauta av 17 butiker. - Det är spännande att få vara med från start att sätta plattformen för varumärket K-Bygg. När det gäller K-rauta är fokus att förbättra försäljning och lönsamhet. Det var helheten som lockade, säger Erik Öhlin. Ny beslutskultur Inom en kapitalkedja är det lättare att implementera beslut i alla anläggningar. Men för att behålla engagemanget krävs enligt Erik Öhlin ett stort lokalt ansvar. Han berättar att Kesko har tänkt om när det gälErik Öhlin ser fram emot att vara en del av Keskos offensiv i Sverige. 4 JBF ■ 3-2020