3_2020_JBF 1
fina fordon från förr Lincoln Zephyr. Här som ele
gant tvådörrars Coupé. Lincoln Zephyr På karosserifabriken Briggs Body Co konstruerade den holländska formgivaren John Tjaarda en radikal strömlinjebil med svansmotor. Bilen testades 1934 på Fords provbana och blev en förstudie till Lincoln Zephyr. FRÅN TJAARDAS STRÖMLINJEBIL utvecklades Lincoln Zephyr av Fords designchef Eugene T. Gregoire tillsammans med Edsel Ford som var VD på Fords Lincolnavdelning, som Ford övertagit 1922. Den första Lincoln utvecklades av Henry M. Leland 1920. Leland hade några år tidigare lämnat sin styrelsepost i Cadillac. Möjligen med influens från sin tidigare verksamhet som båtkonstruktör skapade Gregoire en spetsig front till skillnad från Chryslers trubbnosade Airflow , den strömlinjeformade bil som Chrysler 1934 lanserat utan framgång. Däremot blev Lincoln Zephyr en rejäl succé som Lincolns mest framgångsrika modell när den lanserades 1936. Lincoln Zephyr beskrivs som den första framgångsrika strömlinjeformade bilen i USA. Av totalt 18 994 sålda Lincoln var 17 715 Zephyr. Bilen lanserades som en lågt prissatt modell inom Lincolns modellsortiment. Eftersom Edsel Ford inte ansåg att Fords V8 motor skulle räcka till försågs bilen med en 110 hkr 4,7 liters V 12 motor. Karossen var självbärande och för första gången kunde Ford presentera en bil med helt ett tak i stål utan det vanliga pegamoidtäckta hålet. Som standard hade bilen vacuumassisterade mekaniska bromsar. Hydrauliska bromsar kom först på 1939 års Zephyr. Efter andra världskriget användes inte Zephyrnamnet längre, förrän på 50-talet på en engelsk Ford, men med Zephyrkonstruktionen som grund skapade Edsel Ford och Eugene Gregoire en ny framgångsserie bilar med namnet Lincoln Continental. Av Hans-Olof Holmgren För annons- eller bilagebokningar: ”SYNS DU INTE SÅ FINNS DU INTE” 34 Ing-Marie Danielsson 0702-73 42 84 ingmari.danielsson@telia.com www.jarnbyggfarg.se JBF ■ 3-2020 Du når 23 000 läsare