PROVKÖRT PRESENTERAS AV SLIPP RÄCKVIDDSÅNGESTEN M
ED DEN FÖRSTA PLUG-IN -HYBRIDEN MED TRANSIT CUSTOM PHEV ÄR FORD FÖRST UT BLAND ALLA TILLVERKARE AV LÄTTA LASTBILAR MED EN PLUG-IN-HYBRID. EN UR MILJÖSYNPUNKT YTTERST VÄLKOMMEN BIL SOM ANTINGEN KAN KÖRAS MED ENBART ELDRIFT KORTARE STRÄCKOR, I AUTOMATLÄGE DÄR BILEN SJÄLV LADDAR BATTERIET ELLER MED BENSIN LÄNGRE STRÄCKOR. Bensinmotorn kan både användas för att ladda batteriet och för att ta bilen längre sträckor. Räckvidden med eldrift är cirka fem mil. När batteriet har cirka tio procent av sin kraft kvar börjar bensinmotorn ladda batteriet. Det går så klart även att ladda det från ett 230 volts uttag. HEJ DÅ RÄCKVIDDSÅNGEST! Några stora vinster med plug-inhybriden är att den både passar i stadstrafik och på landsbygden. Vid körning i storstäderna kan eldrift användas, vilket kommer vara speciellt viktigt när framtida nya klimatzoner där dieselbilar inte kommer att tilllåtas, med stor sannolikhet kommer införas. Möjligheten att köra bilen DEN MODERNA HANTVERKAREN 11 2019 22 med bensin tar bort räckviddsångesten för att batteriet ska ladda ur när man som hantverkare behöver ta sig längre sträckor. Eftersom detta är en stor nyhet, främst ur miljösynpunkt för att minska koldioxidutsläppen i storstäderna, är det heller inte så förvånande att Ford Transit Custom Plug-In-Hybrid i dagarna knep utmärkelsen Van of the Year 2020. MINDRE KOLDIOXIDUTSLÄPP Juryn bakom priset framhöll särskilt den elektrifierade drivlinan som tagits fram för att hålla bränslekostnaderna nere, ”för att möjliggöra körning i det växande antalet utsläppsfria zoner i europeiska städer, och inte minst tillhandahålla praktiska Fords hybridbil är välkommen i både storstad och landsbygd. lösningar för företag som försöker minska utsläppen och uppfylla målet om renare luft.” Med batteriet på 13,6 kilowattimmar går det att köra upp till 56 kilometer på eldrift, utan att släppa ut ett uns av koldioxid. Vid längre resor kan enliters EcoBoost-motorn användas, som med full bensintank ger en räckvidd på över 50 mil, enligt NEDC. Jag provkör den automatväxlade bilen i utkanten av Stockholm, på slingrig landsväg och i rusningstrafik på Essingeleden. Och visst, känslan är precis som när jag provkörde