VARUMÄRKESUNDERSÖKNING SKRUVLEVERANTÖRER VAD ÄR V
IKTIGAST FÖR DIG NÄR DU VÄLJER SKRUV? (0 är ”inte alls viktigt” och 5 är ”mycket viktigt”) Hållbarhet/kvalitet Snyggt slutresultat Vilket grepp/bit skruvskallen har Klämkraften Snabb start Priset Miljöprofil (kromfri etc.) 2,8 Här finns det varken klimat- eller prisångest när man väljer skruv. Här kanske man har svarat mer med hjärtat? 3,1 0% Aldrig Sällan Lite nu och då Ofta Ofta är man trogen den skruvtillverkare man känner sig trygg med. 3,8 20% 3,6 10% 4% 4% 4,4 4,4 4,7 50% 40% 34% 30% HUR OFTA BYTER DU LEVERANTÖR/VARUMÄRKE AV SKRUV/INFÄSTNING? 60% 57% NÄR DU BYTT LEVERANTÖR/VARUMÄRKE PÅ SKRUV/INFÄSTNING, VAD HAR DET BEROTT PÅ? 52% 41% 36% 33% 27% 28% 8% 6% 2% Att varumärket inte går att köpa på nätet Att min beställare har krav på ett annat varumärke Att jag inte är nöjd med prestandan på valt varumärke Att jag har fått rekommendationer av en kollega i branschen om ett annat varumärke Att jag får bättre pris på ett annat varumärke Att jag inte är nöjd med kvaliteten på valt varumärke Att sortimentet för det befintliga varumärket är för smalt Att varumärket inte längre finns hos min återförsäljare/butik Annat Tillgängligheten och bredden på sortimentet är två av de viktigaste parametrarna när hantverkarna väljer skruvleverantör. HUR VIKTIGT ÄR DET ATT DET FINNS INFORMATION PÅ NÄTET OM SKRUVAR DU TÄNKER KÖPA? HUR STOR DEL AV DINA INKÖP AV SKRUV GÖR DU PÅ NÄTET IDAG RESPEKTIVE OM 3–5 ÅR? Idag Om 3-5 år 62% 3,9 3,4 2,8 27% 27% 19% 9% 4% <25 år 26-30 år 31-40 år 41-50 år 51-60 år 61-65 år 65- år Här skulle man kunna tro att den yngre generationen vill ha information på nätet om skruvar man tänker köpa inför kommande projekt, men det är precis tvärtom. 0% av inköpen 1-25% av inköpen 26-50% av inköpen 3% 51-75% av inköpen 4% 76-100% av inköpen Även om försäljningen ser ut att komma att öka på nätet de närmsta åren är det ingen ”jätte-boom” att vänta. 7% 3,4 3,5 3,4 3,5 38% 43