REPORTAGE VERKTYGSGARANTIER gar: ställer du in rä
tt hastighet på bladet sparar du både på blad och kostnader. Du sliter inte lika fort och sparar otroliga mängder blad om du sågar mycket. Har ni några andra råd gällande garanti? – En annan bra sak är att registrera sina verktyg för att få förlängd garanti. Det är det också många som slarvar med. De flesta fabrikat har 1 års garanti, men om du registrerar dig med serienummer får man 2 eller 3 år. Alla märken har sina regler men de flesta har någon form av lösning där ”Sliter inte lika fort och sparar mängder blad” man registrerar för att få förlängd garanti. Så om du kommer in här och är sur och det har gått 14 månader, och så är det ett fel som skulle ha täckts av garantin, då ångrar man att man inte har fyllt i den där registreringen från första dagen. Gör det – det gynnar både oss och kunderna. ✖ TILLVERKARNA OM SINA VERKTYGSGARANTIER VI HAR HÖRT oss för med de stora tillverkarna om deras garantier. De som vi inte har fått tag på har vi hämtat uppgifter gällande verktygsgarantier från respektive tillverkares hemsida. Frågorna vi har ställt till samtliga är: 1. Vad erbjuder ni för verktygsgaranti? 2. Har ni någon rolig/intressant anekdot på verktyg som har skickats in? 3. Vad är era bästa verktygsskötseltips? DEWALT Frederik Frederikssen, Service & Quality Manager Nordic 1. Genom registrering är det möjligt att uppnå 3 års garanti på största delen av DEWALT-sortimentet, annars är garantin 1 år. För att ge möjlighet till ett ännu mer bekymmersfritt verktygsägande har vi precis lanserat TOTAL SERVICE för våra Perform & Protect-verktyg. TOTAL SERVICE ger möjlighet för att köpa till ett serviceavtal som säkrar fri service och reparation inom en 3 års period. Avtalet gäller såväl slitdelar som vanligt underhåll, så att oförutsedda kostnader kan undvikas. Mer info finns på www.dewalt.se/dewalttotalservice ”NU STARTAR DEN INTE ALLS!” – Just med kompressorer, de har ett överbelastningsskydd som går i, säger Andreas. Då trycker man egentligen bara på en knapp så fungerar de igen. Om de överbelastas en kort sekund så slår maskinen ifrån så att den inte går sönder, så att tanken inte sprängs eller att motorn brinner. Vi hade servat en sådan kompressor som senare var ute hos kund, och så kom han in så jäkla sur. ”F**, nu startar den inte alls! Ni får kolla på det här på en gång!” Och allt vad det var… Så kom det ut en tekniker och sade, ”Men här…” och tryckte på knappen. Överbelastningsskyddet hade löst ut som det gör ibland. Kunden skämdes och bad sedan om ursäkt! ✖ 2. Anekdot? Inte riktigt. Alla verktyg som kommer in på service har sin historia, om det är vanligt slitage, garanti eller något helt tredje. Viktigast är att det blir lagat och kommer ut och gör nytta igen. METABO Henrik Kock, Product Manager DK/SE 1. Vi har 3 års garanti på alla produkter, inklusive batterier. 2. Jag har frågat, men vi har verkstäder på olika platser i Sverige som hanterar våra reparationer, så vi hör inte från alla kunder som har maskiner för reparation. 3. Det beror mycket på vilket verktyg det är, men det är alltid en bra idé att rengöra verktyget efter användning eller rengöra det med tryckluft så att varje liten partikel i maskinen inte förstör motor eller kol. ✖ 3. • Låt verktyget göra jobbet! Belasta lagom hårt och använd vassa tillbehör! På så sätt jobbar det mest effektivt. Jobbet blir klart snabbare och verktyget håller längre. • Se till att inte täcka fläkthålen med händerna, framför allt om skruv- och mutterdragare används med två händer. Stoppas luftflödet i motorn så överhettar den. Skulle maskinen överhettas, låt den köra utan belastning någon minut så att fläkten kan kyla ner den. ✖ DEN MODERNA HANTVERKAREN 11 2019 38