REPORTAGE VERKTYGSGARANTIER – DET RÖR sig oftast
om elektronikenheter av något slag, eller att det är någon mekanisk del som är feltillverkad eller går sönder väldigt tidigt under maskinens livslängd, säger Andreas. Uppbrunna motorer är vanligt förekommande, men sällan något som täcks av en garanti. Vill det sig riktigt illa kan man lyckas bränna upp en maskin nästan direkt. Men att det händer efter någon vecka eller två är betydligt vanligare. – De kunderna blir oftast ganska irriterade på att det inte täcks av garantin, menar Andreas. Men kapar du exempelvis ett rör som är lite för stort för maskinen du har köpt, då får du det problemet. Då borde man ha köpt en kraftigare maskin. ”Felen är inte alltid garantiärenden” – Så just brända maskiner går inte på garantin, i alla fall väldigt sällan, fortsätter han. Sedan har alla tillverkare sina egna regler, vad som är garanti och inte. Vissa är mer generösa än andra. Tar man en borrmaskin och borrar in i väggen och bara trycker på för fullt och motorn brinner upp, då täcks det inte av garantin. Det gäller att ha rätt förhållningssätt till garantier. En garanti är egentligen ingen ”förmån” som sådan, utan snarare ett skydd eller en försäkran om att verktyget du har köpt håller enligt utlovad standard. Men även om verktyget är inom garantitiden så är felen inte alltid garantiärenden. – Det måste vara rätt sorts fel på grejerna, sådant som man inte kan påverka själv så mycket, säger Andreas. Om det är någon strömbrytare som har stannat eller liknande. INGEN GARANTI – LAGA ÄNDÅ? När en maskin anses vara ”bortom räddning” är individuellt från modell till modell, och från märke till märke. En dyr maskin kan vara värd att få lagad. Är det istället en billigare modell kan reservdelarna ibland kosta lika mycket som maskinen i sig; där kan man dock se vinningen i att laga istället för att köpa nytt ur en miljösynpunkt. På bytta delar lämnar Mekina 3 månaders garanti. – Om du lämnar in en maskin och vi byter växellådan och strömbrytaren stannar en vecka senare, då tar vi inte på oss det, förklarar Andreas. Men skulle växellådan ramla sönder veckan efter att vi precis har bytt den, då löser vi det. Sedan brukar vi vara schyssta överlag. Om du har haft ett verktyg inne för lagning och något annat händer brukar vi kunna lösa en bra deal. Men det är likadant där: byter vi motor och du ställer dig och kör stenhårt och bränner upp motorn, då får du inte en ny av oss. Finns det några tumregler på vad en maskin klarar av? – Allt är specificerat. Sedan är det väldigt svårt att säga – om maskinen går på 500 W, vad det innebär i praktiken? Oftast hänger prislappen ihop med vad maskinen klarar av. För att få sina verktyg att hålla så länge som möjligt har Andreas några handfasta råd. – Det är det där klassiska: läs instruktionsboken som medföljer! Sedan är det många som inte gör det. Har du en låda till maskinen, förvara den i lådan istället för att lägga den på golvet på arbetsplatsen. Torka gärna av den lite innan också. Står folk och slipar och kapar kommer det massa damm och skräp in i maskinerna – det förkortar oftast livslängden på den. Och lämna dem inte ute i regnet! Det är mycket väder och vind som förstör maskinerna. Jag tror det slarvas ganska mycket i branschen säger han. JUST MED GARANTIREGLER… – Om man sitter som byggansvarig och har personal under sig har man ofta problemet att det försvinner verktyg, det går sönder verktyg och man har ofta ganska dyra notor på Andreas Rönnlöf, Verkstadschef, Mekina Solna. att laga grejerna, säger Andreas. Där är det noga att man märker upp vem som har vad. Har man lite koll då ser man att ”byggare nummer ett” har sönder mycket mer grejer än ”byggare nummer två”. Får man koll på det och tar det med ”byggare nummer ett” får man bättre övergripande koll. Om verktyg bara delas ut åt alla håll tror jag att man bryr sig mindre om dem. Får man tilldelade, personliga verktyg får man kanske mer ansvarskänsla? – Ja precis. Det har vi sett på företag som väljer att göra på det sättet. Där går det inte sönder lika mycket och det försvinner inte lika mycket. Sedan är det individuellt så klart. Men just det här att om man har koll på vad varje personal har, då byggs ett personligt ansvar för verktygen. Finns det något samband här med de uppkopplade verktygslösningarna? Har det blivit bättre i branschen? – Ja det tror jag. Jag kan inte svara på hur många det är som använder det ordentligt. Vissa märken har kommit långt medan vissa inte ens har börjat. Att man kan ställa vridmoment och liknande spar också på verktygen. Och det här med tigerså37