VARUMÄRKESUNDERSÖKNING SKRUVLEVERANTÖRER VAD ÄR V
IKTIGT I DITT VAL AV TILLVERKARE/VARUMÄRKE NÄR DU VÄLJER SKRUV? (0 är ”inte alls viktigt” och 5 är ”mycket viktigt”) 4,0 3,1 2,7 2,2 Att varumärket går att köpa på nätet Att leverantören kan erbjuda tjänster, som t ex provdragning och utbildning? Priset Att varumärket är känt i branschen Att leverantören driver och utvecklar nya produkter Att tillverkaren har effektiva förpackningar och förvaringslösningar Att de har ett brett sortiment Tillgänglighet, dvs att varumärket finns att köpa i butiken där du handlar Att produkterna har hög kvalitet 3,2 4,0 4,1 4,5 4,8 Att kvalitet, tillgänglighet och brett sortiment ligger i topp är inte förvånande. Att effektiva förpackningar och förvaringslösningar rankas högt är intressant i och med all diskussion om plast. Här är det svårt för pappförpackningarna att konkurrera med de hållbarare plastförpackningarna. HUR VIKTIGT ÄR VARUMÄRKET FÖR DIG NÄR DU VÄLJER SKRUV? (0 är ”inte alls viktigt” och 5 är ”mycket viktigt”) 3,7 3,2 3,2 3,4 3,1 2,9 3,1 ”Varumärket är viktigare för den yngre generationen. Miljöprofilen rankas lägst” <25 år 26-30 år 5-i-TOPP VILKA LEVERANTÖRER STÅR FÖR KVALITET? Snittpoäng Vet ej 3,5 2,5 3,1 2,8 2,6 2,4 1,8 1,9 1,9 2,0 2,0 2,4 1,6 1,3 1,0 0,8 59% % 15% 51% 0,8 46% 16% FS HecoMFT VSB 16% 0,8 51% 9% Spax Gunnebo Fastening Nilsson 0,9 49% 4% Würth FischerErgofastFastFixx Arvid Grabber EssveVSB Würth Adjufix Raptor ITW/ Ejot Würth Fischer 44% 2% Spax Gunnebo Fastening Heco ITW/ Grabber EssveArvid Adjufix Fast Nilsson Fischer Spax Gunnebo Fastening 42% 29% 37% 37% 34% 27% 28% 27% 20% 12% 1,4 1,4 1,6 1,6 1,7 1,8 2,3 2,3 2,6 VILKEN TILLVERKARE AV SKRUV KAN DU TÄNKA DIG ATT KÖPA? (0 är “Köper inte av” och 5 är “Köper helst av”) Snittpoäng Vet ej 3,9 2,9 3,0 3,4 Snittpoäng Vet ej 3,8 VILKA LEVERANTÖRER STÅR FÖR BRA TILLGÄNGLIGHET? (*Finns i de butiker där du handlar* 0 ”Finns ingenstans” 5 ”Finns överallt”) 31-40 år 41-50 år 51-60 år 61-65 år 65- år 4% Grabber Essve DEN MODERNA HANTVERKAREN 11 2019 44