Energigas 1
Profilen NAMN: ESTHER BUSSCHER ÅLDER: 40 ÅR YRKE:
ORDFÖRANDE I DEN EUROPEISKA GASOLORGANISATIONEN LIQUID GAS EUROPE, CHEF FÖR PUBLIC AFFAIRS PÅ NEDERLÄNDSKA ENERGIFÖRETAGET SHV ENERGY BAKGRUND: MÅNGÅRIG ERFARENHET SOM RÅDGIVARE OCH KOMMUNIKATIONSKONSULT I GASBRANSCHEN, MASTER I INTERNATIONELLA RELATIONER OCH ORGANISATIONER FAMILJ: GIFT, TVÅ SÖNER (10 OCH 12 ÅR), EN HUND OCH FEM HÖNS BOR: VILLA I DRUVDISTRIKTET DRUIVENSTREEK UTANFÖR BRYSSEL KÖR: TREHJULIG BENSINDRIVEN MOTORCYKEL (PIAGGIO) PÅ NATTDUKSBORDET: ”GRAND HOTEL EUROPA” AV ILJA LEONARD PFEIJFFER ”Framtidens gasol är helt förnybar” Hon är gasolbranschens röst i Bryssel. Med närmare 20 års erfarenhet som lobbyist och kommunikatör rör sig Esther Busscher vant i maktens korridorer. Genom sina nätverk ser hon till att EU:s politiker och tjänstemän får kunskap om vilken nytta gasolen kan göra på energimarknaden när Europa ställer om. – Med rätt stöd från politikerna och branschen kan den europeiska gasolmarknaden bli helt förnybar till 2050, slår hon fast. Text: Lena Ländin Foto: Thibault Belvaux E sther Busscher är en stark drivkraft i den europeiska gasolorganisationen Liquid Gas Europe. Sedan i maj förra året är hon också dess ordförande. Till vardags arbetar hon som chef för public affairs på energiföretaget SHV Energy, en av världens största gasolleverantörer. Förra året expanderade företaget i Sverige genom att köpa Eon gasol via dotterbolaget Primagaz, och är nu en av de ledande gasolleverantörerna till svensk industri. – Det finns redan i dag en stor potential för industrierna att ställa om till gasol från 12 ENERGIGAS NR 4 2020 energi källor med högre koldioxidutsläpp som olja och kol. Den största utmaningen är att få politiker och slutanvändare att förstå att gasolen är ett steg mot framtidens förnybara gas eftersom den enkelt kan blandas och på sikt ersättas med biogasol, som har samma kemiska sammansättning, säger Esther Busscher. Lyckad kommunikation De senaste åren har Liquid Gas Europe genomgått en stor förändring. Med nytt namn och en fräschare och mer modern grafisk profil i starka färger har webbplatsen och informationsmaterialet fått stort genomslag, liksom aktiva prkampanjer på Twitter och andra sociala medier. Organisationens slogan är numera ”Gasol – det smarta alternativet, var du än behöver det”. En tydlig vision för 2050 har också tagits fram i samarbete med medlemmarna samtidigt som flera arbetsgrupper med fokus på EUpolitik har bildats. – Jag uppskattar min roll som ordförande eftersom jag får möjlighet att koppla ihop alla länders olika erfarenheter så att vi som bransch inte uppfinner hjulet hela tiden. I stället ska vi dela med oss så att vi växer tillsammans. Ambassadör för branschen Kanske är detta typiskt för Esther Busscher, att hon har förmågan att få folk med sig, att hon fokuserar på samarbete och gillar utmaningen att bygga saker från grunden. Under intervjun återkommer hon ofta till att hon ser sig som en ambassadör för branschen gentemot EUinstitutionerna och olika energiorganisationer, snarare än en renodlad lobbyist. – Jag får energi av att samarbeta med andra engagerade människor och tror på kraften i ›