Energigas 1
producerad av kogödsel från de egna gårdarna. FOT
O: ARLA diesel. Det är betydligt mer än de 17 miljoner liter bränsle som Arla gör av med varje år i Sverige. Bra gaspris Biogasbilarna är dyrare i inköp, men tack vare att tankbilarna går långa sträckor när de hämtar upp mjölk blir de inte dyrare än lastbilar som går på andra bränslen, enligt David Redin. – Vi har i dag bra gaspris från våra gasleverantörer och i och med våra långa körsträckor och att gasbilarna är så effektiva kan vi räkna hem investeringen. En annan förutsättning är att det finns tankstationer längs rutterna. – När vi startade biogasrevolutionen fanns det inte så många tankstationer för flytande biogas men nu ser vi en väldig tillväxt, säger David Redin. Finansieringen en utmaning För mjölkbönderna är finansieringen en utmaning när de står inför beslutet att satsa på biogas. Vessige biogas har fått 24,7 miljoner kronor från statliga Klimatklivet. Det och andra initiativ är viktiga för att det ska bli verkstad av snacket om biogas, menar Lars Paulson. – Det krävs också långsiktiga spelregler och politiker som vågar ställa krav på fossilfritt och lokalproducerat bränsle. Hur är det då med mejerierna? Av Arlas 14 mejerier är det hittills bara det på Gotland som ”Det måste finnas en marknad för att fler ska våga ta steget och satsa på biogasproduktion. Därför gör vi det här. Potentialen är jättestor. ” David Redin, transportchef, Arla › ENERGIGAS NR 4 2020 27