Energigas 1
Oxelösund Hybrit Pilotanläggning i Luleå Hybrit-p
rojektet, som drivs av SSAB, Vattenfall och LKAB, ska göra stålindustrin fossilfri med hjälp av vätgas. I Luleå finns en pilotanläggning och för att kunna leverera fossilfritt stål ska det byggas en demonstrationsanläggning, var är ännu oklart. Målet är att ugnarna ska drivas med vätgas och i stället för flytande råjärn produceras då järnkulor, så kallad järnsvamp, som efterbehandlas i Oxelösund. SSAB i Borlänge År 2014 började SSAB använda flytande naturgas, LNG, i en av sina ugnar. För att kunna använda LNG även i den andra ugnen krävs stora leveranser av LNG. Detta kan nu bli möjligt via järnväg från Oxelösund. Ut med koks och olja. In med flytande naturgas som på sikt kan bytas ut mot flytande biogas. För ståljätten SSAB går vägen mot fossilfritt via gas. I Oxelösund byggs en ny L NG-terminal som blir en viktig del i det fossilfria pusslet. E Full gas mot n vit 28 meter hög cistern vid SSAB i Oxelösund fylls i dagarna med flytande naturgas, LNG. Därifrån kommer gasen levereras via rörledBORLÄNGE ning in till stålverket. Gasen ska ersätta en del av den olja som används som kompletterande bränsle vid ståltillverkningen. Gasanvändningen ska sedan ökas stegvis fram till 2026 då den ska stå för all uppvärmning av de olika processerna som omvandlar järnmalm till valsat stål i Oxelösund, totalt omkring 600 gigawattimmar. Då räcker den vita cisternen med sina Stockholm OXELÖSUND 180 kubikmeter inte till. Det är en tillfällig lösning i väntan på att en storskalig LNGterminal ska stå klar i hamnen till 2023. Den nya permanenta cisternen i stål och betong kommer att bli 45 meter hög och rymma 30 000 kubik meter LNG. Därifrån ska gas ledas direkt till SSAB två kilometer därifrån. – Vi håller på med upphandling av alla komponenter inför det slutgiltiga investerings beslutet, säger Douglas Heilborn, vd för Oxelösunds hamn och för det helägda dotterbolaget Oxgas som står för terminalbygget, en investering på omkring 850 miljoner kronor. LNGterminalen blir landets tredje vid sidan av Nynäshamn och Lysekil. Skälet till satsningen är SSAB:s omställning mot fossilfri ståltillverkning. Tomas Hirsch är energidirektör på SSAB: – LNG är en viktig pusselbit för att vi ska Tomas Hirsch bli först i världen med att leverera fossilfritt stål till 2026, säger han. Radikala åtgärder SSAB står ensamt för ungefär tio procent av Sveriges koldioxidutsläpp. Nästan alla utsläpp skapas i företagets masugnar där kol och koks används för att ta bort syret ur järnmalmen, så kallad reduktion. För att få ner utsläppen krävs radikala åtgärder. Tillsammans med Vattenfall och LKAB driver SSAB projektet Hybrit som går ut på att ersätta kol och koks med vätgas. Restprodukten blir då vatten i stället för koldioxid. Processen kallas direktreduktion och sker vid lägre temperatur än i den traditionella masugnen. I stället för det flytande ENERGIGAS NR 4 2020 7 › fossilfritt stål Y F B R I O T T O : S S A B F O T O : H