Energigas 1
Startklart. Gasolen har många användningsområden,
enligt Esther Busscher, här på plats på en gokartbana utanför Antwerpen som bland annat drivs med biogasol. › detta. Jag avskyr att göra saker ensam, säger hon. I närmare 20 år har den belgiska huvudstaden och EU varit hennes arbetsplats. Hon växte upp i nederländska Haag och kom efter sina universitetsstudier till Bryssel för praktik på ett litet konsultföretag med fokus på lobbying och public affairs. – Mitt första uppdrag var som rådgivare till en LNGterminalutvecklare, minns hon. Det blev också startskottet på en karriär som gaslobbyist och via flera av de största public affairs och konsultföretagen i Bryssel, landade hon för några år sedan på SHV Energy. Utbildar politikerna Energiskt och målinriktat arbetar Esther Busscher nu tillsammans med medarbetarna på Liquid Gas Europes lilla kansli i Bryssel för att EU:s politiker och tjänstemän ska förstå att gasolen har en plats på energimarknaden också i framtiden. Efter senaste EUvalet gjordes en särskild satsning på att välkomna alla nya parlamentariker som arbetar i utskotten för industri, miljö och transport med information om gasolens möjligheter. Detta eftersom 60 procent av alla EUparlamentariker var nya på sin post. – Jag har lyckligtvis varit med flera mandatperioder och vet vilket jobb som krävs efter varje val. Vi utbildar politikerna i att det finns stor användning för gasol inom industrin och i områden där det inte finns något gasnät. Vi 14 ENERGIGAS NR 4 2020 ”Det är viktigt att inte stirra sig blind på ursprunget utan också se till ett bränsles användning och till den lokala miljön. Gasolens fördelar är inte nog förstådda. ” berättar också varför branschen gör investeringar och varför vi ibland tvekar. Minskade utsläpp EUkommissionens gröna giv, som antogs av parlamentet i början av året, innebär bland annat en ny klimatlagstiftning med målet att Europa ska bli världens första fossilfria kontinent. EU ska vara klimatneutralt 2050 och inte ha några nettoutsläpp. – Det är uppmuntrande att kommissionen genom den gröna given också prioriterar ren luft som en del av ambitionen att nå nollutsläpp. Så har det inte alltid varit, men covidkrisen har visat att ren luft är viktig för vår hälsa. Gasolen är en produkt som gör luften renare direkt och inte bara i framtiden, är ett av hennes argument. Orsaken är att gasolen, som i konventionell tappning består av propan och butan, har lägre koldioxidutsläpp än kol och olja, samt marginella partikelutsläpp. – Trots att gasol är renare och har lägre koldioxidutsläpp hamnar vi ofta i samma fack som eldningsolja och kol för att vi har ett fossilt ursprung. Det är viktigt att inte stirra sig blind på ursprunget utan också se till ett bränsles användning och till den lokala miljön. Gasolens fördelar är inte nog förstådda, menar hon. Förutom att minska utsläppen direkt möjliggör konventionell gasol en övergång till förnybar biogasol utan att den tekniska utrustningen eller tankarna behöver ändras. – Biogasolen är för gasolen vad biogasen är för naturgasen, menar Esther Busscher. Liten men offensiv aktör I dag står gasolen för 2 procent av energi mixen i Europa, vilket gör branschen till en liten aktör bredvid den betydligt större naturgasen som distribueras i ett omfattande gasnät över Europa. I Sverige används majoriteten av all gasol inom industrin som råvara eller energikälla och en mindre del vid grillning och camping. I övriga Europa ser det annorlunda ut. Förutom en stor användning inom exempelvis kemiindustrin värms 7 miljoner hushåll med gasol och 15 miljoner EUmedborgare använder gasen vid matlagning. Dessutom finns det närmare 8 miljoner bilar i Europa som drivs med gasol, eller motorgas som den också kallas, och över 30 000 tankstationer. ›