Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Anna Berggren, affärsut
vecklingschef på kemiindustriföretaget Perstorp, som i projektet Air ska producera hållbar metanol med hjälp av bland annat biogas som ska produceras i nya anläggningar. 1 Hur går det med projektet? – Bra! Vi har utvecklat ett koncept för hållbar metanol som fungerar både tekniskt och ekonomiskt. Nu planerar vi för en anläggning i Stenungsund och nästa steg blir att söka miljötillstånd. Nyligen lämnade vi in en ansökan om EUstöd. Planen är att starta produktionen 2025. 2 Hur ska den hållbara produktionen gå till? – Vi ska återanvända olika rest strömmar och göra metanol. Metanolen kommer att ersätta de 200 000 ton fossil metanol Perstorp använder som råvara till kemiprodukter i Europa varje år. Anläggningen ska bland annat använda kol dioxid, industriella restströmmar, ny svenskproducerad biogas från avfall och förnybar vätgas ifrån elektrolys som råvaror. Var ska den svenska biogasen produceras? – I projektet planeras det för ett antal nya biogasanläggningar tillsammans med en partner. Dessa ska tillgodose vårt ökade behov. Perstorp använder i dag cirka 1,5 terawattimmar naturgas per år som råvara och arbetar för att ställa om den till biogas. Med projektet Air ökar vårt behov av biogas med ytterligare 1 terawattimme per år. 3 Nya gasbussar till Göteborg i december. FOTO: THOMAS HARRYSSON Drygt 100 nya biogasbussar rullar ut Göteborg. I december rullar drygt 100 nya biogasdrivna expressbussar ut i Göteborg. Bussarna ska främst köras i regiontrafiken där de gör mest miljö nytta, enligt Västtrafik som upphandlade den gasdrivna bussflottan för ett år sedan. Ytterligare drygt 40 gasbussar kommer i juni 2021. De nya biogasgasbussarna ska tankas vid bussdepån i Grimbo på Hisingen som är ansluten till gasnätet i Göteborg. Göteborg Energi, som äger gasnätet, har tecknat ett avtal med Eon som ska leverera minst 58 gigawattimmar biogas per år 4 ENERGIGAS NR 4 2020 – Omställningen av transportsektorn är oerhört viktig om vi ska klara klimatmålen. Nu ökar antalet biogasbussar kraftigt i regionen och det känns bra att på ett konkret sätt kunna bidra till mer hållbara transporter, säger Lars Hedendahl, vd för gasnätet i Göteborg. Gasbussarna levereras av Transdev som i fjol tog hem Västtrafiks rekordstora upphandling på drygt 200 bussar i Göteborg till ett värde av 8 miljarder kronor. Utöver gasbussarna ska företaget leverera bussar som drivs med andra biobränslen eller el. Elektrifiering via vätgas utreds Ny kommission. Regeringen har tillsatt en elektrifieringskommission med uppdrag att påskynda elektrifieringen av hela transportsektorn. Den leds av infrastrukturminister Tomas Eneroth och består av företrädare för myndigheter och näringsliv. Kommissionen ska ha ett särskilt fokus på elektrifieringen av tunga transporter. Även behov och möjligheter till elektrifiering via vätgasdrift ska undersökas. I dag står transportsektorn för cirka en tredjedel av alla växthusgasutsläpp, 93 procent av dessa kommer från vägtrans porter. Kommissionens arbete ska vara klart senast i slutet av 2022. Lyckade tester med biogas Tung trafik. Orkla, Gasum och Volvo lastvagnars gemensamma projekt för hållbara transporter har gett lyckade resultat. Under en månad i somras testkörde Orklas transportpartner GDL sina tunga fordon på flytande biogas. Testerna visar nu att körningarna ledde till en utsläppsminskning av koldioxid på 90 procent och en minskad bränslekostnad på 25 procent, enligt Orkla. Konvertering av bil till gasdrift kan få stöd Regeringen vill införa en premie för konvertering av bilar från fossil drift till biogas eller biodrivmedel från 2022. Stödet beräknas uppgå till 10 miljoner kronor 2022 och lika mycket året efter. Regeringens förslag bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna. Premien ska täcka halva kostnaden för konverteringen, som uppgår till omkring 10 000 kronor per bil. Bilägarnas konsumentorganisation M Sverige (tidigare Motormännens riksförbund) är försiktigt positiv till kon ver teringsförslaget. – Men de ekonomiska incitamenten behöver bli större för att fler ska ta steget, säger CarlErik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, till TT. Långt kvar till skrotning Den stora merparten av bilar i Sverige drivs med en konventionell bensin eller dieselmotor som inte är godkänd för rena eller höginblandade biodrivmedel. Många av dessa bilar har långt kvar att köra innan skrotning. Kompletterande styrmedel Konverteringspremien kan bidra till att minska utsläppen från den befintliga fordons flottan, vilket kompletterar de styr medel som är riktade mot försäljningen av nya bilar, till exempel bonusmalussystemet, enligt ett pressmeddelande från Miljödepartementet.