Energigas 1
Skifte. SSAB:s masugnar vid stålverket i Oxelösun
d ska ersättas av en ny, gigantisk, eldriven ljusbågsugn. Målet är att kunna producera fossilfritt stål till 2026. FOTO: SSAB › råjärn som rinner ut ur masugnarna bildas hårda, porösa järnkulor, så kallad järnsvamp. En pilotanläggning invigdes tidigare i höst i Luleå. Nästa steg blir att bygga en storskalig demonstrationsanläggning. När den står klar om fem, sex år ska den ha kapacitet att tillverka en miljon ton järnsvamp per år. Masugnarna stängs Det är här som Oxelösund kommer in i bilden. För att kunna bli till stål måste järnsvampen först smältas. Det ska ske i stålverket i Oxelösund i en ny, gigantisk, elektriskt driven ljusbågsugn. När den är på plats och i full drift stängs de båda masugnarna och det tillhörande koksverket. Men med koksverket försvinner också huvuddelen av energiförsörjningen eftersom den energirika koksgasen återanvänds för att värma ugnarna på stålverket. Koksgasen och olja, som används som kompletterande bränsle, ska därför stegvis ersättas med LNG. Om alla de här planerna går i lås kan alltså världens första fossilfria stål tillverkas i Oxelösund. Då gäller det förstås att även energiförsörjningen är fossilfri. Den flytande naturgasen kommer därför på sikt att stegvis bytas ut mot flytande biogas. – Att det inte är någon skillnad på vilken typ av metanmolekyl som går in i processerna är en av de stora fördelarna med LNG, säger Tomas Hirsch. Planen är att blanda in cirka 30 procent biogas till 2026. Var den ska köpas in är ännu inte spikat. – Vi jobbar just nu på strategin. Det blir sannolikt en kombination av produktion på plats och inköp från någon anläggning, säger Tomas Hirsch. Det är ett stort och komplicerat pussel med 8 ENERGIGAS NR 4 2020 många delar som ska ihop. För att försörja ljusbågsugnen med el behövs en ny, 75 kilometer lång elledning på 130 kilovolt. Att få alla tillståndsprocesser i hamn är en av flera utmaningar. – Tajmingen en annan. Det gäller att allt är klart i rätt tid, säger Tomas Hirsch. Bytte olja mot LNG SSAB har redan erfarenhet av att använda energigaser i sina processer. Först konverterades en ugn från olja till gasol och för sex år sedan ersattes sedan oljan i den andra ugnen med LNG. Ugnarna värmer upp stålämnena till 1250 grader inför valsningen vid tunnplåtstillverkningen i Borlänge. Övergången från olja till LNG har inneburit att koldioxid utsläppen minskat med omkring 30 procent och kväveoxidutsläppen med 70 procent samtidigt som utsläppen av svavel och partiklar försvunnit. Tack vare den nya LNGterminalen i Oxelösund kommer det att vara möjligt att konvertera även den andra ugnen, berättar Tomas Hirsch. – I dag kommer LNG:n till Borlänge med lastbil och vi hinner helt enkelt inte lossa tillräckligt snabbt för att kunna öka mängden gas, men när terminalen i Oxelösund står klar kan vi gå över till järnväg. Ska frakta LNG på järnväg Att frakta LNG på järnväg är än så länge ovanligt. I början av september fick Oxelösunds hamn besök av en demonstrationsvagn, byggd av det tyska företaget VTG. – Vi fick en teknisk genomgång av LNGvagnen som är godkänd och certifierad för att köra LNG på järnväg i Europa, förklarar Douglas Heilborn. Investering. Bygget av LNG-terminalen i Oxelösund som Oxgas som står för terminalbygget. Investering. Gas från den nya terminalen i Oxelösund ska bland annat transporteras på järnväg till kunder som SSAB i Borlänge. Nyligen visade det tyska företaget VTG en demonstrationsvagn på plats. FOTO: OXGAS