Energigas 1
ska försörja SSAB med gas är en investering på 85
0 miljoner kronor, enligt Douglas Heilborn, vd för Oxelösunds hamn och för det helägda dotterbolaget FOTO: OXGAS Han hoppas att Oxelösund ska bli den första LNGterminalen i norra Europa med lastmöjligheter för såväl fartyg som lastbil och tåg. – Samt rörledning till SSAB, tillägger han. Stort intresse för LNG SSAB är självklart den största och viktigaste LNGkunden. Vid full volym kommer leveranserna till Borlänge och Oxelösund uppgå till motsvarande 1,5 terawattimmar per år. Men intresset är stort både från annan tung industri och från sjöfarten att handla LNG vid den nya terminalen, enligt Douglas Heilborn, även om han ännu inte kan nämna några speci fika kunder. – Vi hade inte gjort den här satsningen om vi inte trott på LNG som ett övergångsbränsle med stor potential. Vi ses som ett bra komplement till de andra LNGterminalerna och det kan handla om att bunkra här hos oss eller att hämta med bil och bunkra någon annanstans. På sikt kommer inte bara SSAB utan även andra kunder att vilja gå över till flytande biogas för att komma bort från fossila bränslen. Douglas Heilborn tror därför att det kommer att knytas produktion av biogas till den nya LNGterminalen. – Det finns stora möjligheter med den infrastruktur och de logistiklösningar vi nu bygger i hamnen att hantera stora mängder biomassa. Det blir nästa steg. MARIE ALPMAN ENERGIGAS NR 4 2020 9 ”Vi hade inte gjort den här satsningen om vi inte trott på LNG som ett övergångsbränsle med stor potential. Vi ses som ett bra komplement till de andra LNG-terminalerna. ” Douglas Heilborn, vd för Oxelösunds hamn