Hållbart Byggande 1
i våra lungor, 24 timmar om dygnet ser vi den int
e. Luften finns bara där och många av oss utgår nog ifrån att den är ren, när vi går ut för att ta en nypa frisk luft. Globalt sett har vi i Sverige relativt bra luft, inte minst jämfört med länder som Kina och Indien där det nyligen kom alarmerande rapporter från Dehli. Luftföroreningarna i staden är nu värre än på många år. Skolor har tvingats stänga, byggnadsarbeten att pausas och det har varit stora störningar i flygtrafiken. I ett försök att mildra den hälsofarliga smog som har lagt sig över staden görs ett försök med att halvera biltrafiken. Sverige kan stoltsera med en av Europas lägsta halter av luftföroreningar. Sedan 1990-talet har vi sett en minskning av PM10 i luften, det vill säga partiklar som är mindre än 10 mikrometer i diameter. Detta beror till stor del på minskade utsläpp från industrin och andra insatser. Men sedan 2014 har den nedåtgående trenden planat ut och utsläppen av PM10 har snarare förhöjts något de sista åren. Sverige har en tydlig lagstiftning som ska garantera en så god luftkvalitet som möjligt. Miljökvalitetsnormerna skyddar både miljö och människors hälsa och ska uppfylla EU-krav. Enligt miljökvalitetsmålet Frisk luft ska också luften vara så pass ren att vare sig människors hälsa eller djur, växter och kulturvärden skadas. Inom ramen för miljökvalitetsmålet finns också riktvärden för luftburna partiklar. I september förra året publicerade Ramboll en rapport som visar att halterna av luftburna partiklar (PM10) i svenska städer ökar. Nivåerna av PM10-partiklar visar sig vara för höga i 33 svenska städer. Stockholm, Göteborg och Malmö finns bland de städer där det uppmätts för höga värden av luftburna partiklar för att klara av miljökvalitetsmålet men problemen sträcker sig även utanför storstadsregionerna. – Luftföroreningar tror man kanske ska vara mest ett storstadsproblem men det vi kunde se i undersökningen är att det är städer som Sundsvall och Visby som ligger värst till, säger Daniel Nilsson, luftkvalitets- och miljöexpert på Ramboll, som också har tagit fram rapporten. Den dominerande föroreningen kommer från biltrafiken. En viktig källa till lokalt genererade partiklar är vägslitage till följd av användning av dubbdäck. De höga halterna av kvävedioxid orsakas till stor del av den lokala trafikens utsläpp, där dieselfordon utgör ett problem. Det innebär också att föroreningarna har flyttat ner från skortstenstopparna och nu finns på gatunivå. På uppdrag av Naturvårdsverket genomförde IVL Svenska Miljöinstitutet och Yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet studier på den svenska befolkningens exponering för luftföroreningar. Studien som presenterades 2018 visar att Sveriges Daniel Nilsson LÄS MER PÅ HALLBARTBYGGANDE.COM 109 FOTO ROSIE ALM