Hållbart Byggande 1
han nog en stor potential i idén, säger Per Ola P
ersson. Per Ola Persson, Lars-Åke Ekstrand och Jonas Åkerlund har alla en bakgrund inom produktutveckling och företagande. Även Energimyndigheten och Almi Invest har sett möjligheterna i att koppla upp landets drygt 1,3 miljoner värmepumpar och har gått in med investeringar. Att hitta rätt kapital för att kunna satsa långsiktigt har varit en strategi som har krävt mycket tid. – Om man har en idé som man vill fullfölja hela vägen är uthållighet och envishet det som gäller, säger Per Ola Persson. Vi vill vara med och bidra till energiomställningen, det är också en viktig drivkraft. Värmepumpen är ju i grunden en hållbarhetsprodukt då den gör det möjligt att utnyttja gratis lagrad solvärme. Tillsammans kom de fram till att det saknades ett system för onlineövervakning av värmepumpar på marknaden. Systemet skulle vara fabrikatsoberoende, ungefär som Mekonomen för bilservice, och skulle ge möjlighet att effektivisera och förbättra service, drift och underhåll av värmepumpar. Bolagets lösning är byggd på att samla in driftsdata som analyseras med smarta algoritmer. Värmepumparnas mätvärden skickas automatiskt direkt till Easyservs molntjänst. All data analyseras dygnet runt och gör att man kan upptäcka eventuella problem på ett tidigt stadium. 54 Just nu jobbar företaget med att få fler återförsäljare och satsar på olika samarbeten med tillverkare. Målet är att omsätta drygt 100 miljoner kronor om fem år. Förutsättningarna ser ljusa ut då antalet värmepumpar i Europa väntas fördubblas inom de närmaste åren. Till en början stod grundarna själva för finansieringen. För fyra år sedan blev förutsättningarna annorlunda när Nicolas Hassbjer, grundare av IT-bolaget HMS Network, gick in som investerare i Easyserv. – Nicolas känner oss sedan tidigare. Mina kollegor hade ett bolag som HMS Networks köpte upp så han visste vad vi jobbade med. Sedan såg Bolaget har formulerat en värdegrund som finns att läsa på företagets hemsida. Förutom hållbarhet och framåtsträvande är ärlighet ett centralt ledord. Under åren i värmepumpbranschen såg Per Ola Persson en tendens till att kunder övertygas om att deras värmepump behöver ersättas. – Det finns de kunder som tycker att man lätt blir pålurad att byta värmepump, även om den bara är tio år gammal. Det finns ett fokus, som i andra branscher, att sälja på nya saker. Med den här typen av tjänst kan vi bidra till att pumpen går några år till. Vi är inte ute efter att hjälpa branschen att sälja fler prylar när det går att förlänga livslängden flera år till. Vi är alltid ärliga mot slutkunden, det är dem vi står närmast. HB