Hållbart Byggande 1
ven Malmskillnadsgatan har i många år förknippats
med kriminalitet och prostitution, vilket har gjort att det är en gata som få vill uppehålla sig på. När Marge Arkitekter ville förstå orsaken till platsens dåliga rykte bättre visade det sig att gatans utformning troligtvis har haft en inverkan. Utan naturliga accesser i form av trappor har den varit mer svårtillgänglig. Samtidigt är gatan väldigt bred, vilket underlättar bilkörning. Med slutna bottenvåningar är det få som ser vad som försiggår på gatunivå. Det storskaliga, grå och enhetliga uttrycket som präglar Malmskillnadsgatan fick inte heller så positiva omdömen i brukarundersökningen som genomfördes. Sommaren 2017 blev stora delar av Sergelhuset tomt när SEB flyttade ut till Arenastaden. Vasakronan, fastighetsägare och beställare i projektet, och Stockholms stad tog tillfället i akt att förvandla Kvarteret Hästskon – eller som de nu kallar det Sergelhuset – från ett bortglömt och otryggt kvarter till en välkomnande och livfull stadsdel. Efter vinst i ett parallellt uppdrag om utvecklingen av detta historiska kvarter i hjärtat av Stockholm har Marge Arkitekter haft ett övergripande gestaltningsansvar och har arbetat igenom en ny detaljplan för kvarteret. Kontoret ansvarar också för detaljprojektering av de fasader som vänder sig mot delar som är särskilt utpekade som värdekärnor av Riksintresse; S-huset och Paviljongen mot Sergels torg och H-huset mot Hamngatan. Equator har ansvarat för projektering av övriga fasader på M-huset mot Malmskillnadsgatan samt de interiöra delarna. En stor utmaning har varit att förhålla sig till områdets unika kulturhistoriska värde. – Det var helt klart en utmaning att brukarkraven stod lite i konflikt med bevarandekraven. En av våra framgångsfaktorer har varit ett nära samarbete med en antikvarie från första början. Om vi väl gör en förändring och en förvanskning, kan vi genomföra det på ett sätt som är respektfullt mot de olika delarna, säger Pye Aurell Ehrström. Kvarteret Hästskon 12 byggdes 1960 för Skandinaviska Enskilda Banken i samband med Norrmalmsregleringen och utvecklingen av Sergels torg. För sin tid var SEB-huset otroligt modernt. Visionen var att bottenvåningen skulle präglas av mer cityliv med utställningsytor och caféer. Det fanns även en trappa upp till Malmskillnadsgatan och en terrass som skulle fungera som ett rekreativt stråk. Men terrasserna försummades och blev ett tillhåll för droghandel. När mycket av kultur- och cafélivet förflyttades till Kulturhuset försvann även den funktionen. Marge Arkitekter har tagit fasta på flera av idéerna i den ursprungliga visionen från modernismen om en levande stad i flera plan. En blandning av handel, restauranger, kontor och bostäder ska ge ett aktivt gatuliv över dygnets alla timmar. Det nya kvarteret gestaltas som sex egna individer för att åstadkomma en ökad differentiering. Malmskillnadsgatan förvandlas till ett promenadstråk genom bredare trottoarer och parkeringsytor tas bort för att ge utrymme för planteringar, sittytor och cykelplatser. yckeln till omvandlingen kommer till stor del även att ligga i den nya stadstrappan som blir ett viktigt nav i kvarteret. – Med en tydlig, öppen trappa blir det bättre möjligheter att röra sig i grupp. Det skapar orienterbarhet och kan förhoppningsvis få folk att röra sig upp till Malmskillnadsgatan, förklarar Pye Aurell Ehrström. Trappan är även tänkt att fungera som en egen mötesplats. Med ett fint eftermiddagsläge bjuder den in till att slå sig ner en stund i solen. I anslutning till trappan adderas även funktioner som restauranger och liknande för att skapa ljus, liv och rörelse på kvällen. Invid den nya trappan, i hörnet av de större centrala byggnaderna, placeras en paviljong med restaurang. För att bryta av det storskaliga och knyta ihop de olika nivåerna utformas den i ett betydligt mindre format. Det blir även en möjlighet för förbipasserande att komma närmare, vilket kan inge en känsla av trygghet. Hela byggnaden blir uppglasad för synlighet både in och ut. Med en fasad i glas och röd plåt blir paviljongen som en slags kinesisk lykta som sticker ut, ger orienterbarhet och skapar en tydlig samlingspunkt. Den platsgjutna betongsockeln pryds av en relief av konstnären Gunilla Klingberg. – Konstverket är en 140 meter lång teckning som man kan röra sig längs med och som låter folk komma nära, säger Pye Aurell Ehrström. LÄS MER PÅ HALLBARTBYGGANDE.COM 73