Bumsen 1
TYSK TANK-FÖRFLYTTNING läst instruktionsboken, vi
lket väl bör ta en vecka ungefär… eller så gör du lite ”trial and error”. Den 6,5-tums, starkt upplyst TFT-display som ligger mitt i synfältet kan bli ditt bästa verktyg. Det är omöjligt att inte se både hastighet och varvtal och så snart du varvar ABS och värmehandtag. Den motorcykel vi fick låna för provkörning hade bland annat ”komfortpaketet”. Det vill säga centralstöd, värmehandtag (tre värmelägen), TPC, pakethållare och GPS. Det blir en väldig massa bokstäver att hålla reda på, men den som inte är nöjd kan lägga till det mesta som levereras mot ett visst kostnadstillägg. Om sitthöjden på 860 millimeter är för hög så kan den sänkas genom sänkt fjädring samt lägre sadel. Körlägena ”Rain” och ”Road” är standard, medan ”Dynamic”, ”Enduro” och ”Enduro Pro” är extratillbehör och åtföljs av ABS-Pro. Det vill säga kurv-ABS så att du kan bromsa med full kraft även mitt i en skarp kurva. Detta var dock inget som vi vågade oss på eftersom den motorcykel vi lånade för tillfället var den enda tillgängliga i Norden. Ja, faktum är att om du väljer alla tillbehör som finns så blir snart motorcykeln dubbelt så dyr som utgångspriset. Då blir frågan istället vad du egentligen är ute efter, för allt behövs inte för att detta ska bli en motorcykel som är både rolig och trivsam. Vi fick nyckelbrickan och en snabbkurs. Ja, det finns ett styrlås. Men ingen nyckel. Styrlåset aktiveras helt enkelt genom att föraren håller ner tändningsknappen medan styret vrids till låsläget och avaktiveras på samma sätt. Enkelt. Handkontrollerna är enkla att hantera så snart du har upp till rött så börjar varvtalet blinka frenetiskt. Jämfört med sin föregångare så känns det som en helt annan motorcykel. Till att börja med så har bensintanken (som låg i bakramen på F 800 GS) flyttats så att den nu ligger framför sittdynan som på de flesta motorcyklar. Motorn har högre markfrigång och körbarheten i terräng har skärpts upp ett par snäpp. Efter varmkörning börjar vi provocera maskinen och leta efter vibrationer och egenheter. Den gamla BMW F 800 GS vibrerade lågfrekvent på olika varvtal men den nya motorn har verkligen satts på prov. BMW har helt enkelt skärskådat sin kundkrets. Vem är det som köper en BMW och vad vill de INTE ha. Längst upp på listan på absoluta no-nos ligger vibrationer, så dubbla balansaxlar blev ett måste. När vi säger vibrationer så menar vi inte den sorten som gör att du känner att motorcykeln lever, utan de som gör att fingrar, fötter och rumpa domnar bort. Du ska helt enkelt kunna köra långt med en motorcykel, även om den inte direkt bjuder in till en jorden runt-resa. När vi kommer till motorn så har BMW valt att använda sig av kinesiska företaget Loncin som samarbetspartner. De har helt