Kingsize 1
20 ÅR Blues “Samhällstjänst” (Stockholm Records)
Releasedatum: 1:a april 1999 I efterdyningarna av den nya svenska hiphopvågen där Petter banade väg 1998 fick även Raymond ”Blues” Peroti sitt genombrott på scenen. I samarbete med Roberto Martorell och Bechir Eklund (Infinite Mass) fick Stockholm-rapparen uppmärksamhet med låtar som ”Andra Sidan (Bortom Dimhöljet)” och ”Under Ytan”. Blues stod för medvetna och reflekterande texter som gav resonans hos en bred lyssnarskara, med gästinhopp av Uno Svenningson, Houman Sebghati, Petter och Ken Ring med flera. Produktionsmässigt lämnade skivan en del övrigt att önska, men Blues är och förblir en av landets mest underskattade röster från tidsperioden då svensk hiphop blomstrade till oanade höjder. Bästa låt / gäst / produktion: ”Först In Sist Ut” / Uno Svenningson / ”Svek” Ken Ring “Vägen Tillbaka” (EMI Records) Releasedatum: 6:e april 1999 Ken Ring gjorde stolstilad entré på svenska hiphopscenen, för en större publik, med den känsloladdade singeln ”Mamma”. Den öppenhjärtiga låten talade till allt och alla och var den självklara hitlåten på debutalbumet våren 1999. Skivan bar produktionssignum av Thomas Rusiak och Webb & Collén, med Kens säreget personliga betraktelser om livet med utgångspunkt från hemkvarteren i Hässelby. Senare under året kom även ”Eld och Djupa Vatten” att nå ut till den breda massan och resulterade i flitigt turnerande, redan innan bokningsbolag och festivaler till fullo accepterat svensk hiphop. Vi minns även det ambitiösa posse-spåret ”Kaos”, där i princip alla gästade. Projektet kom att bygga Kens framgångsrika karriär där han under 2019 och 2020 rundar av sin legendariska musikgärning efter tjugo år i hiphopgamet. Bästa låt / gäst / produktion: ”Stockholm Stad” / Ayo på ”Kaos” / ”Alla Vill Ha En Bit Av Kakan” Nas ”I Am…” (Def Jam Recordings) Releasedatum: 6:e april 1999 Ganska exakt fem år efter albumdebuten följde Queensbridge-MC:n upp med tredje skivan, som anfördes av DJ Premier-producerade monsterdängan ”Nas Is Like”. Skivan skulle ha varit ett dubbelalbum men fick bantas ner på grund av låtläckor innan release (som senare hamnade på ”Lost Tapes” år 2002). Den färdiga skivan var produktionsmässigt långt ifrån lika stringent som tidigare projekt där merparten av låtarna hade en icke-organisk ljudbild med Trackmasters tidstypiska signum. På skivan är Nas också starkt influerad av kontemporära mafioso-trenden som på sent 90-tal växt sig stark med Biggie och Jay-Z:s framgångar. Ett av Nas mindre minnesvärda album, med undantag för Preemos två makalösa bidrag. Bästa låt / gäst / produktion: ”Nas Is Like” / Scarface / ”Nas Is Like” MF DOOM “Operation: Doomsday” (Fondle Em Records) Releasedatum: 20:e april 1999 Undergroundhiphop-hjälten Daniel Dumile, med otaliga MC-alias därefter, debuterade 1999 och har därefter byggt en karriär på sitt alldeles säregna och originella uttryck. Med bakgrund i gruppen KMD (och dåliga erfarenheter av stora skivbolag) antog han sitt nya alias med inspiration från Marvel-hjälten Doctor Doom, genom att dölja ansiktet med strumpbyxor eller en metallmask. I samband med indievågen mot slutet av 90-talet gav han ut ett antal singlar via Bobbito Garcias Fondle Em Records som senare resulterade i solodebuten “Operation: Doomsday”. Skivan är högt aktad bland heads och därefter följde hyllade samarbeten som Madvillain (med Madlib), Danger Doom (med Danger Mouse), Doomstarks (med Ghostface Killah) vilket manifesterat DOOM:s odiskutabla kultstatus. Bästa låt / gäst / produktion: ”Gas Drawls” / MF Grimm på ”Tick, Tick” / ”Who Do You Think I Am?” Rawkus Records presents “Soundbombing II” (Rawkus) Releasedatum: 18:e maj 1999 Independent-hiphopvågen i slutet av 90-talet hade många lyssnare i ett fast grepp där Rawkus Records blev en självklar kvalitetsstämpel. När det blev dags för den andra volymen av samlingen radades tunga MC-namn på rad, med Eminem, R.A. The Rugged Man, Pharoahe Monch, Common och MÅNGA fler över drygt 25 spår. I sin essens speglade denna skiva hur artister från olika sfärer av hiphopscenen kunde mötas och skapa vågor utanför major label-världens kontroll. Sprunget ur tänket med ”Lyricists Lounge” blev ”Soundbombing” ett av få självklara samlingsprojektet med gemensam agenda för hiphopkulturen och MC-professionens bästa i åtanke. Icke att förglömma är solida produktionsbidrag av Dj Spinna, Hi-Tek, Beat Junkies och Diamond D bland många fler. Bästa låt / gäst / produktion: ”B-Boy Document ’99” / - / ”1-9-9-9” Slick Rick “The Art Of Storytelling” (Def Jam Recordings) Releasedatum: 25:e maj 1999 En av hiphophistoriens mest mytomspunna MC:s gjorde i slutet av millenniet comeback efter en flera år lång fängelsevistelse. Notabelt är att våra svenska producentgiganter Thomas Rusiak och Webb & Collén (bakom både Petter och Ken Rings debutalbum) fick in produktioner med låtarna ”Frozen” och ”I Own America Pt 2”. Trots Def Jams resurser vid den här tiden så står faktiskt de svenska bidragen ut som albumets främsta i produktionsväg . Skivan saknade överlag tydligt koncept och bestod av sviktande låtmaterial, vilket bådade för ett kommersiellt misslyckande. Slick Ricks nasala berättande-rap hade på många sätt hunnit bli passé i en hiphopvärld där ribban för MC:s nu mättes mot den nya generationens ikoner (Jay-Z och Nas). Slick Rick är och förblir en av hiphopvärldens mest hyllade förebilder, även om det avslutande (?) albumet i diskografin blev ovärdigt en legendarisk MC. Bästa låt / gäst / produktion: ”Frozen” / Raekwon / ”I Own America Pt 2” NR 1, 2019 | KINGSIZE MAGAZINE 91 WWW.KINGSIZEMAG.SE