Utmärkt Örebro 1
Småföretagaren text Ulf Hjelting foto Pressbild M
ED MUSIKEN SOM YRKE I över 20 år har hon haft musik som yrke och inkomst. Hela 13 plattor har det blivit sedan skivdebuten 1999. Vi har träffat Eva Eastwood för att prata hur det är att driva företag som musiker. Hos Stim finns det över 800 låtar som hon skrivit och hon är sedan 2012 invald i Rockabilly Hall of Fame borta i USA. Hemma är annars huset i Vretstorp. Redan 1997 blev hon erbjuden ett skivkontrakt i Nashville, men tackade nej. Då arbetade hon inom vård och omsorg i Örebro och insåg att musik var något hon kunde livnära sig på efter att under många år har spelat och haft musik som hobby. – Jag var i USA 1997 och blev erbjuden skivkontrakt. Då tänkte jag att ”detta är ett yrke för mig” och vågade satsa. Men jag valde att åka hem och starta band i Sverige, säger Eva Eastwood när vi samtalar om hur det är att leva på sin musik. Det har alltså blivit över 20 år som musiker och under årens lopp har det bland annat blivit uppträdande på Allsång på Skansen och samarbete med artister och band som The Boppers, Callinaz, Johan Blohm, Lalla Hansson, Berth Idoffs, Linda Gail Lewis och Little Rachel. Enskild firma eller aktiebolag? – Jag började med enskild firma, men har ett aktiebolag sedan tio år med flera anställda. Har du några råd till den som vill starta företag? Vad bör man tänka på? – Mitt favoritråd är ”skaffa bra samarbetspartners”. Ett team som fungerar, de blir dina bästa supporters och kritiker. Börja väldigt enkelt med att inventera och använda resurser som redan finns i din närhet, de brukar vara många. Börja enkelt, var kunnig i det mesta men specialisera dig på din dröm. Om någon sa till dig att musik är det de vill göra och leva på, vad skulle du svara? – Man måste ju inte starta företag för att hålla på med musik men det är ett sätt att ta sin dröm på allvar. Det underlättar om man ska ha musik som yrke. Hur mycket har Spotify och andra digitala nedladdningsplattformar påverkat din skivförsäljning? – Mycket, som för alla artister. Ändå är jag i en genre med väldigt skivköpstark publik, det hör liksom till. Som i alla tider måste vi hänga med framåt, hitta nya vägar. Spotify och alla sociala medier är bra tycker jag, synd bara att de stora kolosserna inte hängt med i hur artister och låtskrivare skall ersättas. Fördelen idag är att vem som helst kan ge ut en skiva digitalt och nå ut till hela världen i ett nafs. Det skapar nyttig konkurrens och mindre monopol. Hur ser framtiden ut för dig? – Einstein lär ha sagt att ”intelligens är förmågan att anpassa sig efter förändringar”, enkelt översatt. 2020 är vi alla med om något vi aldrig stött på förut, ingen vet när denna pandemi släpper taget om världen eller hur det ser ut 24 då. Jag ser ljust på framtiden, vi är friska, det är jag tacksam för. Vi kan vara kreativa i lugn och ro så vi repar, livestreamar och spelar in skivor. Hur det än blir vill vi vara på topp och igång. Detta är också en chans till enorm utveckling om man vill se det så. Jag tror att alla entreprenörer har det tänket, de sår för fullt oavsett förutsättningar runt omkring. De hittar nya vägar, andra sätt som tillhör framtiden.