Magasin Karlstadsbuss 100 år 1
HISTORIESKRIVARNA En del samlar på mynt eller f
rimärken. Här är veteranerna som samlar på – bussar. När stadstrafiken i Karlstad firar 100 år passar Värmlands Bussveteraner på att fira tjugo. Den sammanlagda åldern på medlemmarna passerar dock långt över 1 000. – Återväxten är problemet, säger Bengt-Olof ”Boa” Andersson, ordförande i det sköna gänget. Veteranerna skriver historien Varje tisdag klockan 14 är det tårtaträff i föreningens lokaler i det gamla potatislagret, som en gång var tegelbruk, i Alster strax utanför Karlstad. PUNKTLIGT OCH OFTA MANGRANT strömmar medlemmarna till för lika delar social samvaro, kaffe, tårta och mekandet med bussarna i garaget. – Fast i juli har vi sommarlov, säger ”Boa”. Först ut var en blå buss från 1967, men den har ynglat av sig till äldre och mer slitna kamrater. # Hur började det? – Vi erbjöds köpa en gammal stadsbuss av Swebus, nummer 154. En blå. Villkoret var att vi bildade en förening, säger ”Boa”. Tio stycken kom i april 2003, lade in 250 kronor vardera och ett ögonblick senare ägde de Scanian och tre till och fick förköpsrätt på en femte buss. Alla köptes för 500 kronor styck. IDAG FÖRFOGAR FÖRENINGENS 190 medlemmar från Alicante i Spanien till Boden i norr och över elva bussar i olika stadier av renovering. 2021 COVID I augusti när semestrar och sommarlov är över och resandet ska öka igen till jobb och skolor uppmanar vi våra resenärer att inte resa med oss. Uppmaningarna är flera: Res inte med oss om du har symptom Allt är inte som vanligt Undvik att resa under peaktid Håll avstånd Gå eller cykla om du kan STADSTRAFIKEN I KARLSTAD 100 ÅR 38 FRAMDUKAT. Tårtan på bordet och kaffet är varmt varje tisdag klockan 14. Från fullt körklara till svets- och räddningsjobb. Varje tisdag löser gubbarna, för det är nästan bara gubbar, ett antal världs- och rostproblem. De som inte svetsar, lagar eller slipar tar hand om drivor av kultur- och busshistoria som finns i lokalerna. Pärmar, bilder, foton, utrustning. ” Det började med fem bussar för 500 kronor styck. Då var vi tio medlemmar. Nu har vi elva bussar och är 190 medlemmar från Alicante i Spanien till Boden.