TIDNINGEN TILLVÄXT 1
MARKNAD Evert vinner på nya vägen Att anlägga en
skogsbilväg är en lönsam investering. När skogen är lättare att komma åt blir avverkning och virkestransporter billigare. Körskadorna minskar och värdet på skogsfastigheten ökar. Evert Larsson har goda erfarenheter. Text Torbjörn Svensson Foto Siv Öberg Skogsbruk TIDEN FÖR DEN första gallringen började närma sig för Evert Larsson i Brålanda. Han förstod att han måste göra något för att kunna avverka sin skog. Marken på 80 hektar var sank och svårtillgänglig. – Det gick inte att ta sig fram. Jag fastnade ofta med traktorn. Jag insåg att det skulle bli stora problem när det var dags för gallring, berättar han. För drygt två år sedan bestämde sig därför Evert Larsson och sonen Henrik för att de skulle hjälpas åt att anlägga en skogsbilväg. – Det såg rätt omöjligt ut i början, så vi tog hjälp av virkeschef Pontus Larsson på Munksjö Paper AB. Man måste planera noga var vägen ska gå så att den kommer på rätt plats. Det är inte alltid den mest lättillgängliga terrängen som är den bästa, förklarar Evert Larsson. DET ÄR VIKTIGT att man tar hänsyn till vattendrag så man inte orsakar miljöskador. Det är inte tillåtet att gräva diken som mynnar ut i strömmande vatten. Och man ska heller inte anlägga vägar där det är för branta lutningar. Om man behöver hjälp med rådgivning kan man vända sig till Skogs styrelsen. På vissa sträckor där det var berg i vägen blev Evert Larsson tvungen att anlita en sprängare. Ibland fick de borra ned till fyra meters djup. Kostnaden landade slutligen på 67 000 kronor, men samtidigt fick Henrik och Evert gott om sprängsten som de kunde använda. Även gamla bottnar från ladugårdar och 12 Tillväxt Evert Larsson är nöjd med den nya skogsbilvägen som underlättar avverkning och transporter. svinstall kördes ut till bärlagret. Dessutom fick de tillgång till fyllmassor från ett annat vägarbete som pågick i närheten. Grus till slitlagret kunde de ta från egen grustäkt. Hösten 2014 var den 1 550 meter Evert Larsson långa vägen klar. Det var även avverkningen. Cirka 1 000 kubikmeter virke radades prydligt upp i stora vältor på ömse sidor om den nyanlagda skogsbilvägen. Tack vare vägen blev skotningsavstånden inte mer än cirka 300 meter. Det bidrog till att avverkningen gick smidigt och inte tog mer än två veckor. Och några körskador syns inte i terrängen. I slutet av vägen har Evert Larsson gjort en vändplats med en diameter på 28 meter. – Det underlättar när transportföretaget ska hämta virket. Då behöver de inte ställa av släpet när de ska lasta och jag slipper betala en extra avgift, konstaterar Evert Larsson. ATT LASTNINGEN KAN ske i skogen och inte utmed en allmän väg har naturligtvis också fördelar rent trafiksäkerhetsmässigt. – Det har varit fantastiskt roligt att bygga den här vägen. Henrik och jag Minskade kostnaderna med Tack vare den nya vägen sparade Evert Larsson 45 000 kronor vid första avverkningen. Skotningskostnaden blev lägre än om vägen inte hade funnits. Det blev inte heller extraavgifter till transportföretaget för avställda släpvagnar. Text Torbjörn Svensson VID AVVERKNINGEN HOS Evert Larsson blev skotningsavståndet cirka 500 meter kortare tack vare den nya skogsbilvägen. Skotningen är ofta den enskilt största kostnaden vid avverkning och ligger, enligt Pontus Larsson, Munksjö Paper AB, på 3-5 kronor per kubikmeter för en sträcka på 100 meter. Det innebär att Evert Larsson som avverkade 1 000 kubikmeter sparade runt 25 000 kronor på kortare skotningsavstånd. Den nya vägens vändplan medförde att transportföretaget inte heller behövde ställa av släpet i samband med att de hämtade virket. Enligt