TIDNINGEN TILLVÄXT 1
Krönika ”Lantbrukare som konsumenter gör skillnad
” ÖR NÅGRA VECKOR sedan satt jag och åt middag med en grupp lantbrukare. De samlas varje månad för att lyssna till aktuella föredrag inom ämnen som berör dem som företagare. Det kan vara konjunkturprognoser, slakterier som vill marknadsföra sig eller försäkringsbolag som vill beskriva sitt erbjudande. Tillsammans med vårt lokala bankkontor var jag inbjuden för att berätta om Handelsbanken. Före själva mötet åt vi middag. De berättade att de funderar över på vilket sätt de själva kan leva som de lär. Några i gruppen var framgångsrika djurbönder och naturligtvis stolta över sin produktion och den produkt som de producerar. MED DET SOM a b kgrund ville de naturligtvis gärna äta svenskt kött vid sina egna träffar i klubben. De hade tagit för givet att det var svenskt kött som serverats vid deras månatliga möten. Men när de frågade resta ru angen fick de svaret att de inte kunde garantera svenska köttråvaror. Detta gjorde lantbrukarna både förvånade och upprörda. De ville naturligtvis ha svenskt kött på tallriken eftersom de själva så att säga är ”en del av näringskedjan”. Men det visade sig inte vara så enkelt som man kan tro. De bestämde sig helt enkelt för att begära in offerter från övriga näringsställen i staden avseende både mat och lokal för sina månadsmöten, med det villkoret att det skulle vara garanterat svenska råvaror förutom sådant som inte odlas i vårt land. Döm om deras förvåning när det endast var den lokala korvkiosken som kunde lämna garanti på svenska råvaror! KORVKIOSKEN UPPFYLLDE VISSERLIGEN kravet på att det skulle vara svenska råvaror, men ett tjugofemtal personer fick int plats i deras utrym fick inte är anp ts i deras utr mme för sittande matgäster som är anpassat ti 10–15 perll 10–15 personer samtidigt och stolarna är endast lämp de för k endast lämpade för kortar Dessuttessu om genom i inte nå ot alternativ iosken nte n g bredviid kor årstiden slut. D t var glä ytterligare an a e sittningar. nomförs mötena året runt så det var tiv att träffas ute på gräsmattan bre v d korvkiosken. I alla fall inte under den kalla årstiden!! Efter en n offery offertrunda fick lantbrukarna napp till slut. Det var glädj nde nog en annan restaurang som hade sompolicy att Den här kvällen, ade som polic att enbart servera svenskt kött. en h för klubbens möten e effek or ens nä i LENA LUNDH Regionchef västra Sverige Handelsbanken Skog och lantbruk lean07@handelsbanken.se onsume b n, när jag var med, var det premiär en på den nya restaurangen. Som erligar effekt av dessa offertrundor fick ju ortt ns n r ngsställen en försmak av vad konsumentmakt och producentmakt bet detyder i vardagen! Kvällens middag var kotlettrad och den smakade mycket bra får jag lov att påpeka. Tillväxt 21