TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LEDAREN Ledarskapet avgör företagets utveckling I
Magasinet Tillväxt ges ut fyra gånger per år av Svenska Handelsbanken AB 106 70 Stockholm telefon 08-701 10 00 (org.nr. 502007-7862) Ansvarig utgivare: Rolf Åttingsberg Korrektur: Karin M Åberg Produktion: Baluba branded content Redaktör: Marina Tell Eskildsen Redaktionsråd: Carina Gerken Christiansen, Åsa Willén, Karin M Åberg, Martina Ärleskog, Stefan Mattsson, Rolf Åttingsberg och Lena Lundh Formgivning: Baluba Branded Content www.balubabrandedcontent.se Omslagsbild: Ulla-Carin Ekblom Utgivningsbevis nr: 28 826 ISSN 2000-5563 Tryckeri: Ruter Kontakta oss med tips och artikelidéer på skogochlantbruk@handelsbanken.se Magasinet trycks på 100 gram WFC, matt bestruket, Svanen- och FSC-certifierat papper. Handelsbanken förbehåller sig rätten att publicera hela eller delar av insänt material. Vid frågor beträffande prenumerationsärenden, mejla skogochlantbruk@handelsbanken.se eller skriv till Handelsbanken Skog och lantbruk, Torsgatan 14, 103 70 Stockholm M MIN UNGDOM HADE jag förmånen att få jobba hos en lantbrukare som hade många kloka idéer kring sitt företagande. Den bästa timpengen ansåg han sig ha när han satt vid sitt skrivbord. Han tog sig tid att ständigt undersöka möjligheter, förhandla priser, planera för framtiden och inte minst skapa möjligheter för andra i sin omgivning att utvecklas. Han var också tydlig med att när en arbetsuppgift var slutförd skulle mer nedlagd tid inte tillföra annat än ökade kostnader. Genom att ständigt ifrågasätta nyttan av nedlagd tid på rutinarbete skapade han i sitt företag utrymme att kunna fokusera på lönsamma insatser som bidrog till utveckling i stället. VÅR SERIE OM Lönsamhet & tillväxt handlar i detta nummer om ledningen av ett företag. Hur är företagets utveckling beroende av ditt sätt att leda? De flesta kurser som handlar om chefskap och ledarskap är inriktade på att leda och utveckla medarbetare. Men skogs- och lantbruksföretaget är i många fall ett enmansföretag. Hur leder och utvecklar man sig själv? Precis som medarbetarna behöver feedback på att de gör rätt saker behöver du som företagare återkoppling rörande hur du leder ditt företag. Ett mått på om man leder företaget i rätt riktning är såklart resultatutvecklingen. Men hur ofta sätter du av tid för att reflektera över utvecklingen av ditt företag? Att stanna upp i vardagen och fundera över vad som varit framgångsfaktorer i ens företagande och vad i ens ledarskap som bidragit till lönsam utveckling blir allt viktigare. DET BLIR ALLT viktigare att hålla sig ajour med händelser i omvärlden när allting upplevs gå snabbare och snabbare. Det kräver både tid och intresse för att följa med i utvecklingen på den globala marknaden och hur det påverkar det egna företaget. Det kan gälla allt från ny teknik och nya myndighetskrav till svängande världsmarknadspriser på både insatsvaror och företagets egna produkter till försäljning. ATT STANNA UPP i vardagen och fundera över vad som varit framgångsfaktorer i ens företagande och vad i ens ledarskap som bidragit till lönsam utveckling blir allt viktigare. Det utgör ett bra underlag i arbetet med att anpassa och utveckla företagets framtida verksamhetsinriktning. Det är i framtiden vi ska leva och verka. Den som bara ser bakåt och inte framåt får se upp. ROLF ÅTTINGSBERG Affärsutvecklingschef Handelsbanken Skog och lantbruk roat01@handelsbanken.se T M I R L A J Y Ö Ä S R K K T 3 2 4 6 1 1 C K