WE 1
VÄRDEOPTIMERAD TILLGÅNGSSTYRNING | 2:2014 del och
tjänster. En underhållsavdelning är därför beroende av att alla har en förståelse för och en gemensam uppfattning om spelreglerna. »Underhållets betydelse måste klargöras, så att attityden till underhållsarbetet blir allas gemensamma ansvar«, säger Torbjörn Ylipää. Målet för allt underhållsarbete är att skapa störningsfria processer med hög driftsäkerhet och högt kvalitetsutbyte. Ett systematiskt angreppssätt med de metoder och TPM-verktyg, som idag finns tillgängliga, är en bra plattform för det arbetet. »Underhållsarbetet bör samordnas mycket mer med produktionen. Det är otroligt viktigt att produktion och underhållsavdelning jobbar standardiserat och tillsammans. Felaktigt handhavande, bristfällig rengöring, dålig tillsyn och skötsel, samt brister i smörjrutiner är de vanligaste orsakerna till störningar och haverier ute i industrin. Med ett väl fungerande operatörsunderhåll, utbildad personal och tydliga instruktioner finns här stora förbättringspotentialer«, säger Torbjörn Ylipää. NYTT BENCHMARKINGVERKTYG FRÅN CHALMERS Tillsammans med SKF och inom ramen för SMGC har Chalmers tagit fram ett benchmarkingverktyg med analys. Det innehåller bland annat 45 frågor inom 13 olika områden. SKF har ett liknande verktyg, Client Need Analysis (CNA) som de har analyserat mer än 2 000 företags underhållsverksamheter med. Analyserna hjälper företagen att kartlägga underhållets nuläge och målbild. »Med hjälp av det får man en bra nulägesbild och en kartläggning av underhållet idag«, säger Torbjörn Ylipää, forskare och tekniklektor vid Chalmers Tekniska Högskola. Verktyget hjälper företaget att identifiera underhållsmål och sedan skapa en huvudplan med förslag på olika aktiviteter och underhållsåtgärder. En underhållsavdelning är beroende av att alla har en förståelse för och en gemensam uppfattning om spelreglerna. 9 Bör finnas avtal Lika viktigt som att bygga en bra underhållsstrategi är det sedan att också kunna sälja in denna till företagsledningarna. »Underhållsansvariga är inte vana vid att kommunicera sina förslag på ett sådant sätt, så att dessa direkt kan ligga till underlag för beslut. Kopplingen mellan teknik och ekonomi är svag ute i verkligheten och många företag har inte heller mätmetoder för att mäta underhållets effektivitet«, säger Torbjörn Ylipää. Underhållsavdelningens kund är produktionen. Därför bör det finnas ett avtal mellan kund och leverantör baserat på strategier, mål och önskade resultat. Underhållsorganisationen är en serviceorganisation, som ska erbjuda ett effektivt underhåll. Men underhållet är också en kompetensorganisation. »Att satsa på kompetensutveckling och att se underhållet som en strategisk kompetens är viktigt. Tyvärr är det många företag som satsar alldeles för lite på kompetensutveckling inom underhåll. Många företag står med en hög andel äldre personal, som inte getts möjlighet att följa teknikutvecklingen, vilket gett stora problem vid teknikskiften ute i företagen«, slutar Torbjörn Ylipää.